Potencialidades do software GeoGebra na resolução de Atividade de Situações Problemas em Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13876

Keywords:

Digital Technologies; PSAM; Polynomial Equation

Abstract

This chapter presents the outline of a master's degree research, and aims to present contributions from the GeoGebra software in developing the ability to solve and elaborate problems on 2nd degree polynomial equations of the ax²=b type, through the analysis of a task involving situations problem for the 8th year of Elementary School. The investigation carried out was of a qualitative nature and considered all the actions and operations of the activities carried out in GeoGebra through the teaching methodology "Activity of Problem Situations in Mathematics". As a result, we identified that the analyzed task contributed to the construction and assimilation of mathematical models and concepts of algebra with the support of geometry concepts, more specifically, calculation of areas of plane figures and planning of spatial figures. Therefore, we believe that, by using GeoGebra in conjunction with a well-planned sequence of tasks, it can provide students with the development of skills related to both digital technologies and mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adjairon da Silva Coelho, Secretaria de Educação do Estado de Roraima, Boa Vista - RR, Brasil

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Roraima - UERR, Especialista em Educação Profissional e Tecnológica pela Faculdade São Luís, Especialista em Ensino de Matemática e em Tópicos em Matemática pela Faculdade FAVENI. Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Roraima - UFRR. Atua como Professor efetivo de matemática na Secretaria de Educação do Estado de Roraima, Professor Auxiliar I Departamento de Engenharias do Centro Universitário Estácio da Amazônia.

Solange Mussato, Universidade Estadual de Roraima, Boa Vista - RR, Brasil / Secretaria de Estado da Educação e Desporto de Roraima, Boa Vista - RR, Brasil

Doutora e mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil. É especialista em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora licenciada em Matemática também pela UFMS. Atua como coordenadora da matemática na Secretaria de Educação do Estado de Roraima e, como professora colaboradora no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências da Universidade Estadual de Roraima.

References

Brasil. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, Brasília - DF, MEC, 2018. [Online]. Available: http://basenacionalcomum.mec.gov.br, Accessed on: 12 jan. 2019.

Coelho, A. S, “O software GeoGebra no ensino de equações polinomiais de segundo grau: uma alternativa para o desenvolvimento de habilidades por atividade de situações problema com estudantes do 8º ano". 2021. 206f. M. S, Thesis (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista, 2021.

Mendoza, H. J. G. and Delgado, O. T., “A atividade de situações problema em matemática”, In Ensino, aprendizagem e desenvolvimento: fundamentos psicológicos e didáticos para o ensino desenvolvimental, Longarezi, A. M.; Puentes, R. V. (Org.), 1st ed. Uberlândia, MG: EDUFU, vol. 1, pp. 373-403, 2017.

G. Polya, A Arte de Resolver Problemas, Rio de Janeiro: Interciência, 1975.

M. I. Basniak and E. J. G. Estevam, O GeoGebra e a matemática da educação básica:

frações, estatística, círculo e circunferência, Curitiba: Ithala, 2014.

M. Hohenwarter, “Multiple representations and GeoGebra-based learning environments”, Revista Iberoamericana de Educación Matemática (Unión), no. 39 pp. 11-18, 2014.

Galperin, p. Ya., “Acerca de la investigación del desarrollo intelectual del niño", In Antología de la psicología pedagógica y de las edades, Iliasov, I. I., Liaudis, V. Ya., La Habana: Pueblo y Educación, pp. 234-238, 1986.

Leite, J. S., “A atividade de situações problema em sistemas de equações lineares fundamentado em Galperin e Majmutov nos estudantes da 2ª série do ensino médio na Escola Estadual Tancredo Neves". 2019. 103f. M. S, Thesis (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista, 2019.

Mendoza, H. J. G. and Delgado, O., “Organización de la Actividad de Situaciones Problema en Matemática", Revista Pedagógica Científica Atenas, vol. 3, no. 35, pp. 31-36, Jul-Set, 2016.

Published

2023-12-30

How to Cite

Coelho, A. da S. ., & Mussato, S. (2023). Potencialidades do software GeoGebra na resolução de Atividade de Situações Problemas em Matemática. INTERMATHS, 4(2), 245-259. https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13876

Issue

Section

Dossier