Mathematics Teaching Using Robotics: A Proposal of a Teaching Resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13983

Keywords:

Educational Robotics, Teaching Mathematics, Teaching Resource

Abstract

This article is the result of complete research, which investigated how robotics can be used as a teaching resource combined with the idea of gamification for teaching and learning Mathematics. In this work, we aim to report the process of creating an Educational Robot, to be used as a teaching resource in mathematics classes. The presented proposal includes the construction of this Robot, and was divided into two parts: the mechanics and the construction of the project's main algorithm. The mechanics part deals with the description of the components of the Educational Robot, while in the construction of the algorithm part, the code that allows the Robot to function are discussed. The use of educational robotics can help students develop notions of laterality, space, geometric concepts, logical reasoning, interpretation, and analysis of data, criticality and decision-making. As a result of this work, we have a teaching resource that is capable of encouraging students to partake in activities proposed in mathematics classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carlos Alberto dos Santos Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié - BA, Brasil

Graduated in Mathematics from the State University of Southwest Bahia (2022) and High School from Colégio Estadual Edilson Freire 2010).

Cleusiane Vieira Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié - BA, Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa, UFV (2000), mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP (2002) e doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP(2015). Atualmente é professora titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, desde 2007.

References

J. L. S. da Silva, J. R. Evangelista, R. B. dos Santos e P. M. Mendes. “Matemática Lúdica Ensino Fundamental e Médio”, Educação em Foco, nº: 06, pp. 26-36, 2013.

F. A. D. Cruz. “O Impacto do Uso de Mídias Tecnológicas (Tecnologia Móvel-Internet) na Qualidade de Vida de Adolescentes”, Dissertation, Educação. Universidade Federal de São Paulo, São Paulo. 2014.

S. E. de Souza. “O Uso de Recursos Didáticos no Ensino Escolar”, apresentado em I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: Infância e práticas Educativas, Maringá, PR, 2007.

E. J. Braz e D. P. Vilela. “Robótica Educacional Como Auxilio no Ensino de Matemática: relatos de uma professora”, Revista Ensin@ ufms, Três Lagoas, v. 1, nº 0 5, pp. 149-163. 2020.

J. B. Sacomano, R. F. Gonçalves, M. T. da Silva, S. H. Bonilla e W. C. Sátyro. Indústria 4.0: Conceitos e Fundamentos. 1ª ed, São Paulo. Editora Edgard Blücher Ltda. 2018.

F. Brito. Sensores e atuadores. 1ª ed, São Paulo. Editora Érica, 2017

F. P. de Paiva, “Filtro de Kalman aplicado à Localização de Robôs Móveis utilizando o sensor Laser Rangefinder 2D”, Trabalho de conclusão de Curso, Engenharia Elétrica, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.

Published

2023-12-30

How to Cite

Lima, C. A. dos S., & Silva, C. V. (2023). Mathematics Teaching Using Robotics: A Proposal of a Teaching Resource. INTERMATHS, 4(2), 112-134. https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13983

Issue

Section

Artigos