Indeterminações nos materiais didáticos do CEFET-MG: um estudo histórico de 1970 aos tempos atuais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v5i1.14965

Keywords:

Cálculo Diferencial e Integral, Indeterminações, Ensino Profissionalizante, História da Educação Matemática

Abstract

The aim of this paper is to analyze, based on the Three Worlds of Mathematics, how indeterminacies are presented in four mathematics teaching materials produced and used by CEFET MG teachers over the last fifty years. The theory was developed by David Tall, based on the idea that mathematical thinking is anchored in three worlds: the  Conceptual Embodiement, the Operational Symbolic and the Axiomatic Formal. According to our analysis, the approach to the concept of Indeterminacy in the materials analyzed has changed considerably, with an emphasis in the older documents on the Symbolic Operational world, and in the more recent documents, an emphasis on the Corporified Conceptual and Symbolic Operational worlds.

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Author Biography

Davidson Paulo Azevedo Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte - Mg, Brasil

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2003), Especialização em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2005), Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2012) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - UNESP Rio Claro (2020). Atualmente, é Professor Efetivo do Departamento de Matemática do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET / MG) e Professor Colaborador do Mestrado em Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto (PPGEDMAT / UFOP. Tem interesse em pesquisas nas áreas de História da Matemática, História da Educação Matemática.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Fonseca, N. L., Lara, O. G. A., Pagani, Érica M. L. ., & Oliveira, D. P. A. (2024). Indeterminações nos materiais didáticos do CEFET-MG: um estudo histórico de 1970 aos tempos atuais. INTERMATHS, 5(1), 131-144. https://doi.org/10.22481/intermaths.v5i1.14965

Issue

Section

Artigos