From ink to Braile: what happens when changing the register of a mathematical activity
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v5i1.15017Keywords:
Representação semiótica, Educação Matemática Inclusiva, Deficiência VisualAbstract
This article aims to partially disseminate the results of a master’s research project whose objective was to analyze what happens in the change of representation register when converting from
ink to Braille in mathematical activities for blind students. This research analyzed seven mathematical
activities from the student’s notebook of the Curriculum Proposal of the State of São Paulo, which
was prepared in ink and transcribed into Braille. In this transition, there is a change in the register
of semiotic representation, but what happens with this change? Is there any change in the meaning
of the activity? Is there any omission or addition of words, symbols, or signs that could affect the understanding of the activity? This document, which is part of a larger study, aims to show the analysis
of an activity from this textbook transcribed from ink to Braille and answer the questions posed, using
Raymond Duval’s theory of semiotic representation registers as a basis. The research was qualitative,
and the method chosen was content analysis. Among the conclusions is that mathematical activities transferred from ink to Braille are not always equivalent because significant units are altered, which can change their meaning.
Downloads
Metrics
References
BERNETE, F. (2013). Análisis de contenido. In: MARÍN, Antonio., NOVOA, Alejandro. Conocer lo social: estrategias de construcción y análisis de datos, 193-203.
BISPO, Regina; RAMALHO, Glória; HENRIQUES, Nuno. Tarefas matemáticas e desenvolvimento do conhecimento matemático no 5. º ano de escolaridade. Análise Psicológica, v. 26, n. 1, p. 3-14, 2008
DUVAL, R. (2004.) Semiosis y pensamiento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales.
DUVAL, Raymond. Un tema crucial en la educación matemática: La habilidad para cambiar el registro de representación. (2006) La gaceta de la RSME, 9(1), 143–168.
DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. (2012) Revista Eletrônica De Educação Matemática, REVEMAT., 7(2), 266-297
GOMES, Joseleine de Campos. (2013) Cultura colaborativa e inclusão escolar. In. Sala. Eliana & ACIEM, Tania Madeiros. (orgs) Educação inclusiva. Aspectos Político-sociais e prácticos. (Págs. 47-66). Paco Editorial.
HEALY, Lulu. & FERNANDES, Solange. Ensaio sobre inclusão na educação matemática. (2007). Unión (10), 59-72.
MARCELY, Lessandra. As histórias em quadrinhos adaptadas como recurso para ensinar Matemática para alunos cegos e videntes. 2010. Dissertação de Mestrado (Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP.
MERCADO, K. P. V. Análise do registro das atividades matemáticas para alunos cegos: da tinta ao braille. 2020. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP.
MIRANDA, E. T. O aluno cego no contexto da inclusão escolar: desafios no processo de ensino e de aprendizagem de Matemática. 2016. Dissertação. (Mestrado em Educação para ciências). Unesp, Bauru., Sp.
MORETTI, Méricles Thadeu & DOS ANJOS, Daiana Zanelato. Transcrição da tinta ao Braile: apontamentos de algumas diferenças semio-cognitivas. Zetetike, v. 24, n. 3, p. 395-408, 2016.
SALA, E, & AMADEi, G. K. Pressupostos básico de uma escola inclusiva. In: E. Sala, Aciem, & T. Medeitos, Educação inclusiva. Aspectos político-sociais e práticos. Jundiaí. Paco Editorial. 2013 Págs. 31-46.
SÃO PAULO. Governo do Estado de São Paulo. Secretaria de Educação. Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo. Caderno do aluno. Matemática. Ensino fundamental. Vol. 1. Edição: 2009-2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 INTERMATHS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional