From ink to Braile: what happens when changing the register of a mathematical activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v5i1.15017

Keywords:

Representação semiótica, Educação Matemática Inclusiva, Deficiência Visual

Abstract

This article aims to partially disseminate the results of a master’s research project whose objective was to analyze what happens in the change of representation register when converting from
ink to Braille in mathematical activities for blind students. This research analyzed seven mathematical
activities from the student’s notebook of the Curriculum Proposal of the State of São Paulo, which
was prepared in ink and transcribed into Braille. In this transition, there is a change in the register
of semiotic representation, but what happens with this change? Is there any change in the meaning
of the activity? Is there any omission or addition of words, symbols, or signs that could affect the understanding of the activity? This document, which is part of a larger study, aims to show the analysis
of an activity from this textbook transcribed from ink to Braille and answer the questions posed, using
Raymond Duval’s theory of semiotic representation registers as a basis. The research was qualitative,
and the method chosen was content analysis. Among the conclusions is that mathematical activities transferred from ink to Braille are not always equivalent because significant units are altered, which can change their meaning. 

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Author Biographies

Karen Valencia Mercado, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro - SP, Brasil

Licenciada em matemáticas pela Universidade del Atlantico, Barranquilla, Colombia. Mestre em Educação Matemática e doutoranda em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista – Unesp de Rio Claro, com mais de 5 anos de experiencia no ensino infantil, fundamental e médio. As áreas de interesse são: Educação Matemáticas, inclusão em Educação e Educação Matemática, questões de gênero, raça e deficiência, filosofia da Educação Matemáticas, Ensino e Aprendizagem de Matemática, Formação de Professores de Matemática.

Ivete Maria Baraldi (in memoriam), Universidade Estadual Paulista, Bauru - SP, Brasil

Licenciada em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp/Bauru). Mestre e doutora em Educação Matemática (Unesp/Rio Claro. Foi professora, com dedicação exclusiva, do Departamento de Matemática - Faculdade de Ciências da Unesp de Bauru. Docente e orientadora nos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática (Unesp/Rio Claro) e Educação para Ciências (Unesp/Bauru). Os seus temas de interesse foram: Educação Matemática, História Oral, Ensino e Aprendizagem de Matemática, Formação de Professores de Matemática, História da Educação Matemática, Educação Inclusiva.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Mercado, K. V. ., & Baraldi (in memoriam), I. M. (2024). From ink to Braile: what happens when changing the register of a mathematical activity. INTERMATHS, 5(1), 145-162. https://doi.org/10.22481/intermaths.v5i1.15017

Issue

Section

Artigos