ORAL READING FLUENCE LIKE ASSESSMENT OF READING DIAGNOSIS OF 6TH YEAR STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/232521.9.1-25

Keywords:

Reading diagnostics, Fluency in oral reading, Reading aloud, Reader profile

Abstract

This study presents the results of the diagnostic assessment of reading of students in the 6th year of elementary school at the Colégio de Aplicação, Universidade Federal de Sergipe (CODAP-UFS). The research is based on the theoretical framework of the reading model established by Machado (2018), which conceives reading in the processing of automaticity in the decoding of the written word, reading comprehension and comprehension monitoring. The objective was to carry out a diagnostic assessment of reading through an oral reading fluency test, identify the reader profile and contribute to reading assessment studies. We followed the Curriculum-Based Measurement method (DENO, 2003), which proposes to analyze reading processes in one minute of reading aloud. Reading collection took place through the oral reading fluency test, which consists of recording the participant's reading aloud in a reserved environment and individually (MACHADO, 2018). Fifty-five students participated in the research and three reader profiles were identified. The pattern of reading behavior demonstrates that, despite being in the final years of elementary school, there are still readers who do not have automaticity in decoding. The results show that the oral reading fluency test makes it possible to assess automaticity in decoding and provides data that give clues about text reading comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

COLTHEART, Max. Modelando a leitura: a abordagem da dupla rota. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (Org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 24-41.

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura. Porto Alegre: Penso, 2012.

DEHAENE, Stanislas. A aprendizagem da leitura modifica as redes corticais da visão e da linguagem verbal. Letras de Hoje: Porto Alegre, v. 48, n. 1, p. 148-152, jan./mar. 2013.

DENO, Stanley L. Developments in curriculum-based measurement. The Journal of Special Education, n. 3, vol. 37, p. 184–192, 2003.

FLÔRES, Onici Claro. Leitura e consciência linguística. Letras de Hoje, v. 53, n. 1, p. 149-157, 2018.

GORSKI, Edair M.; FREITAG, Raquel Meister Ko. Língua materna e ensino: alguns pressupostos para a prática pedagógica. In: SILVA, Camilo Rosa (Org.). Ensino de português: demandas teóricas e práticas. João Pessoa: Ideia, 2007. p. 91-125.

KINTSCH, Walter; RAWSON, Katherine A. Compreensão. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (Org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 227-244.

MACHADO, Alessandra Pereira Gomes. Fluência em leitura oral e compreensão em leitura: automaticidade na decodificação para a compreensão leitora. 2018. 209 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.

MACHADO, Alessandra Pereira Gomes; FREITAG, Raquel Meister Ko. Pistas dos processos de decodificação que levam à compreensão da leitura. Letras de hoje, v. 54, n. 2, p. 132-145, 2019.

MACHADO, Alessandra Pereira Gomes; SANTOS, Isabel Maria; CRUZ, Daiane Santos. Diagnóstico de leitura de estudantes: interfaces entre automaticidade e compreensão leitora. Revista Ponto de Vista, v. 8, n. 1, p. 47-61, 2019.

MORAIS, José; LEITE, Isabel; KOLINSKY, Régine. Entre a pré-leitura e a leitura hábil: Condições e patamares da aprendizagem. Alfabetização no século XXI: Como se aprende a ler e a escrever, 2013. p. 17-48.

PERFETTI, Charles A.; LANDI, Nicole; OAKHILL, Jane. A aquisição da habilidade de compreensão da leitura. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (Org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso Editora, 2013. p. 245-265.

RASINSKY, Timothy. Creating fluente readers. Educational Leadership, v. 61, n. 6, p. 46-51, 2004.

RAYNER, Keith; JUHASZ, Barbara J.; POLLATSEK, Alexander. Movimentos oculares durante a leitura. In.: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (Org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso Editora, 2013. p. 97-116.

RODRIGUES, Rosicler Martins. Lembranças do passado. In.: CÓCCO, Maria Fernandes; HAILER, Marco Antonio. Alp, 6: análise, linguagem e pensamento: a diversidade de textos numa proposta socioconstrutivista. São Paulo: FTD, 1994. p. 90.

Published

2022-12-19

How to Cite

dos Santos, G. E., & Machado, A. P. G. (2022). ORAL READING FLUENCE LIKE ASSESSMENT OF READING DIAGNOSIS OF 6TH YEAR STUDENTS. Língu@ Nostr@, 10(2), 148-163. https://doi.org/10.29327/232521.9.1-25