ESTUDOS DE DESENVOLVIMENTO INICIAL DE SISTEMAS ALFABÉTICOS DE ESCRITA: ENSAIO ACERCA DA APLICABILIDADE DA TEORIA DOS SISTEMAS ADAPTATIVOS COMPLEXOS
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v11i1.13660Keywords:
Teoria dos Sistemas Adaptativos Complexos. Alfabetizaçaão. Modalidade escrita. Leitura. Escrita.Abstract
In this essay, we seek to explore the potential of the Theory of Complex Adaptive Systems to explain aspectos of Language Acquisition, especially the written modality. Initially, we investigated the most recurrent concepts as well as the foundations of this theory in the literature documented in the area. Then, after analysis trials, we propose parameters for analyzing emerging aspects of initial learning to read and write.
Downloads
References
ABREU, C. V. C. Acurácia e entonação na relação entre fluência e compreensão leitora em escolares do 4º ano do ensino fundamental. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista. Disponível em: <https://repositorio.cepelin.org/index.php/repositorioppglintesesdissertaco/article/view/164>. Acesso em: 25 mai. 2022.
ALBANO, E. C. Uma introdução à dinâmica em fonologia, com foco nos trabalhos desta coletânea. Revista da ABRALIN, [S. I.], v. 11, n. 1, p. 1-30, julho, 2012.
BAIA, M. F. A. Os Templates no desenvolvimento fonológico: o caso do Português Brasileiro. 2013. 215 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
BLANK, C. A; ZIMMER, M. C. A aquisição multilíngue na perspectiva da teoria dos sistemas dinâmicos. Nonada Letras em Revista. v. 2, n. 21, jul./dez, 2013.
CASTILHO, A. T. Abordagem da língua como um sistema complexo. Contribuições para uma nova Linguística Histórica. In: CASTILHO.A.T. et al. (Org). Descrição, história e aquisição do português brasileiro. Homenagem a Mary A. Kato. Campinas: Pontes; Fapesp, 2007. p. 329-360.
DE BOT, K. & MAKONI, S. Language and Aging in Multilingual Contexts. Clevedon, UK: Multilingual Matters, 2005.
DE BOT, K.; LOWIE; VERSPOOR. A Dynamic Systems Theory approach to second language acquisition. Bilingualism: Language and Cognition. Cambridge University Press, v.10, n.1, p. 7–21, 2007.
DIJKUM, C. From cybernetics to the science of complexity. Kybernets, v. 26, n. 6, p. 725–737, 1997.
ELMAN, J. L. Language as a dynamical system. In. PORT, R. F. & GELDER, T. V. Mind as Motion: Explorations in the Dynamics of Cognition. Cambridge, MA: Mit. Press, 1995, p. 195-223.
FOGEL, A. Theoretical and Applied Dynamic Systems Research in Developmental Science. Child Development Perspective, p. 1-6, 2011.
GLEICK, J. Caos: a criação de uma nova ciência. 14. ed. Rio de Janeiro: Campos, 1989. Original inglês.
GONÇALVES et al. Desenvolvimento motor na teoria dos sistemas dinâmicos. Motriz, v. 1, n. 1, p. 08-14, 1995.
GUARESI, Ronei. Alfabetização e letramento: é possível qualificar o ensino de língua materna no Brasil? 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2017.
JÚNIOR, R. M. L. Complexity in Second Language Phonology Acquisition. RBLA, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 549-576, 2013.
LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/Complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, Oxford, n. 18, p. 141- 165, 1997.
LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex systems and Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.
MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Beltrand, 2008.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Tradução por Eliane Lisboa. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2005.
MORIN, E. O Método 2: a vida da vida. Porto Alegra: Sulina, 2001.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 8. ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO. 2003.
NASCIMENTO, M. Linguagem como um sistema complexo: interfases e interfaces. In: PAIVA, V. L. M. O.; NASCIMENTO, M. (Org). Sistemas Adaptativos Complexos. Campinas-SP: Pontes editores, 2011.
PAIVA, V. L. M. O. Aquisição de Segunda Língua. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014b.
PAIVA, V. L. M. O.; NASCIMENTO, M. (orgs.) Sistemas Adaptativos Complexos: língua(gem) e aprendizagem. Pontes Editores, Campinas–SP, 2011.
PAIVA, V. M. Linguagem e aquisição de segunda língua na perspectiva dos sistemas complexos In: BURGO, V. H.; FERREIRA, E. F.; STORTO, L. J. Análise de textos falados e escritos: aplicando teorias. Curitiba: Editora CRV, 2014a. p. 71-86.
SCLIAR-CABRAL, L. Princípios do sistema alfabético do português do Brasil. São Paulo: Contexto, 2003.
STERNBERG, Robert J. Psicologia cognitiva. Tradução Roberto Cataldo Costa. - 4. ed. - Porto Alegre: Artmed, 2008.
THELEN, E. & SMITH, L. B. Dynamic Systems Theories. In. DAMON, W. & LERNER, R. M. Theoretical models of human development. Handbook of Child Psychology. New York: Wiley, p. 258-312, 2006.
THELEN, E.& SMITH, L. B. A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Cambridge, MA: MITPress. 1994.
TUDOR, I. The dynamics of the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
VAN LIER, L. Approaches to observation in classroom research: observation from an ecological perspective. TESOL Quarterly, New York Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc., v. 31, p. 783-787, 1997.
VIHMAN, M. M. Phonological development: the first two years. 2. ed. Hoboken Wiley-Blackwell, 2014.
WALDROP, M. Complexity: the emerging science at the edge of order and chaos. New York: Simon e Schuster, 1992.
ZIMMER, M. C; ALVES, U. K. O impacto do Bi/Multilinguismo sobre o potencial criativo em sala de aula – Uma abordagem via Teoria dos Sistemas Dinâmicos. Revista FAEEBA, Salvador, v. 23, n. 41, p. 77-89, jan/jun. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Língu@ Nostr@
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.