The importance of english from an interdisciplinary perspective applied to primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v11i2.13730

Keywords:

Native language, English language, Interdisciplinarity

Abstract

This study is dedicated to analyzing the teaching of English as a foreign language combined with the mother tongue in an interdisciplinary approach with the content of other disciplines in an attempt to mitigate the obstacles faced. It includes a literature review, followed by observation sessions in an English language teaching project at a private school in the interior of Espírito Santo, with the aim of verifying the use of interdisciplinarity with other content and the perception of students and teachers, which was then compared with research into L2 teaching in public schools. It looked at gamification as a working methodology capable of arousing students' interest and promoting greater retention and understanding of the content being taught.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERGER, Maria Amália F. O papel da língua inglesa no contexto de globalização da economia e as implicações do uso de NTICs no processo de ensino aprendizagem desse idioma. São Cristóvão-SE: NPGED, 2005. Dissertação de Mestrado.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRITISH COUNCIL. O ensino de inglês na educação pública brasileira. Instituto de Pesquisas Plano CDE. 1 ed. São Paulo, 2015.

DETERDING, Sebastian; DIXON, Dan; KHALED, Rilla; NACKE, Lennart. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining Gamification. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, MindTrek, 2011.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: efetividade ou ideologia? 4. ed., São Paulo: Edições Loyola, 1996.

HAMANN, R. Apple escolhe Duolingo como "App do Ano". TechMundo, 17/12/2013. Disponível em: < http://www.tecmundo.com.br/apps/48358-apple-escolheduolingo-como-app-do-ano-.htm>. Acesso em: 11 agosto 2022.

HURTADO-ALBIR, Amparo. Enseñar a traducir. Madrid: Edelsa, 1999.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEI-RA. Censo Escolar, 2017. Brasília: MEC, 2018.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LIMA, Diógenes Cândido de. (ORG.). Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa. Conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

LÜCK, Heloísa. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 8. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

MCGONIGAL, Jane. Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. Nova York: The Penguin Press, 2011.

MEC, Ministério da Educação, Brasil. Novo Ensino Médio. Facebook. 16 Fev. 2017. Disponível em: <https://d.facebook.com/ministeriodaeducacao/photos/a.1258296784218133/1258296827551462/?-type=3&source=54>

OLIVEIRA, Flávia Cristina Martins. Língua inglesa em escolas públicas: representações de futuros professores. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, v. 7, n. 1, p. 36-48, jan./jul. de 2017.

REVUZ, C. A língua estrangeira entre o desejo de um outro lugar e o risco do exílio. In: SIGNORINI, Inês (Org.). Lingua(gem) e identidade. São Paulo: Mercado de Letras, 1997.

SPINASSÉ, Karen Pupp. Os conceitos Língua Materna, Segunda Língua e Língua Estrangeira e os falantes de línguas alóctones minoritárias no Sul do Brasil. Revista Contingentia, 2006,Vol. 1, p. 01–10, 2006.

Published

2024-05-06

How to Cite

Figueiredo, V. (2024). The importance of english from an interdisciplinary perspective applied to primary education. Língu@ Nostr@, 11(2), 1-16. https://doi.org/10.22481/lnostra.v11i2.13730

Issue

Section

Artigos - Dossiê