Challenges of access to art in Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15558

Keywords:

education, art, cultural facilities

Abstract

Education plays a fundamental role in personal and social development, influencing cognition as well as social and cultural dimensions. Accordingly, this study examines the lack of access to cultural facilities and its repercussions on young people's education, using a qualitative approach through a literature review and documentary analysis. The results show that restricted access to museums, theaters, cultural centers and libraries is a significant impediment to the development of cultural capital, as evidenced by Bourdieu (1984), Freire (2005) and the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). Inequalities in access disproportionately affect low-income populations and rural areas, reducing academic performance and personal development. The documentary analysis identified geographical, financial and structural barriers, highlighting the urgency of public policies to promote inclusion. The conclusion is that increasing access to cultural facilities is crucial to guaranteeing an equitable education and the integral development of young people.

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Author Biographies

Luiza Jairiane Batista Frota, EducaMinas - Brasil

Graduada em Ciências Sociais – Licenciatura, através da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e pós-graduanda em Gestão do trabalho pedagógico, supervisão, orientação, inspeção e administração escolar, pela Educaminas EAD.

Contribuição de autoria: Resumo, introdução e metodologia.

Lilian Maria da Silva Mello, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

Graduada em Ciências Sociais – UECE, pesquisadora do GERE, mestranda do curso Interdisciplinar em Humanidades (UNILAB) e licencianda em pedagogia.

Contribuição de autoria: Resultados e Discussão, considerações finais e referências.

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Published

2024-11-23

How to Cite

FROTA, L. J. B.; MELLO, L. M. da S. Challenges of access to art in Brazilian education. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e15558, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.15558. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15558. Acesso em: 13 jan. 2025.