THE TRAINING EXPERIENCE IN THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN COMMUNICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11471

Keywords:

Estágio Curricular Supervisionado, Comunicação Social, Território do Sisal, UNEB

Abstract

This text aims to present a brief reflection on the formative experience that occurs in the Supervised Curricular Internship (ECS) of the Radio and TV Social Communication Course, at the State University of Bahia (UNEB), in Conceição do Coité-BA, in the semi-arid region of Bahia. We highlight the ECS as a complex training process that takes place at the university, ensuring the professionalization of critical and reflective agents. We observe, then, peculiar aspects related to the daily production of materials and teaching-learning, knowledge, expertise, technologies that reach the people who participate in this formative experience. In this way, ECS develops in line with the reality of the interior of Bahia, creating moments with training opportunities, developing collective activities and sharing forms of university experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Moisés dos Santos Viana, UNEB

Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) -  CAMPUS 14 (Conceição do Coité-BA) - Departamento de Educação (DEDC) - Comunicação Social Rádio e TV. Doutorando - Doutorado Multi-Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (DMMDC/UFBA). Grupos de pesquisa: Agricultura Comparada e Agricultura Familiar; FEL - Formação, Experiência e Linguagem (UNEB). 

References

ARAÚJO, Inês Lacerda. Do signo ao discurso. São Paulo: Parábola Editoria, 2004.

ARROYO, Miguel G. Currículo, Território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2017.

BAHIA. Secretaria de Planejamento. Territórios de Identidade. Salvador, 2017. Disponível em: << http://www.seplan.ba.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=17 >> Acesso em, 20 de outubro de 2017.

BAUMAN, Z. Amor Líquido: Sobre a Fragilidade dos Laços Humanos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

________.Comunidade. São Paulo: Jorge Zahar Editora, 2003b.

BERGER, R. C.; LUCKMANN, Thomas. A Construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2010.

BERLO, David. O processo da comunicação. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Lei n. 9.394/1996 – Diretrizes e Bases da Educação. Brasília: Presidência da República, 2013. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/142250263/LDB-Atualizada-2013-pdf#download. Acesso em: 15 de março de 2014.

______. ​​Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia/Secretaria de Educação Superior. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Superior, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf . Acesso em: 20 de maio de 2022.

______. Lei n. 11.788/2008 – Estágios. Brasília: Presidência da República, 2013. disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm . Acesso em: 15 de março de 2014.

______.Referenciais Curriculares Nacionais dos Cursos de Bacharelado e Licenciatura/Secretaria de Educação Superior. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Superior, 2010. Disponível em: https://www.dca.ufrn.br/~adelardo/PAP/ReferenciaisGraduacao.pdf . Acesso em 20 de maio de 2022.

BRUMER, Herbet. A natureza do interacionismo simbólico. In: MORTESEN, David (Ed.). Teoria da Comunicação: textos básicos. São Paulo: Mosaico, 1980.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

COMTE-SPONVILLE, André. Valor e Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

CHARMAZ, Kathy. A construção da teoria fundamentada. Porto Alegre: Penso, 2009.

DEWEY, John. Vida e educação. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

_______. Experiência e educação. São Paulo: Ed. Nacional, 1976.

_______.Tendo uma experiência. In: LEME, M. O.R.P. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p.89-105.

_______. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

EMBRAPA. Território do Sisal. Disponível em: http://www.agencia.cnptia.embrapa.br/gestor/territorio_sisal/arvore/CONT000fckg3dhc02wx5eo0a2ndxyf4ytald.html . Acesso em: 20 de maio de 2020.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? São Paulo: Editora Paz e Terra, 2021a.

______. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2021b.

FRANCO, Maria Laura P. Barbosa. Qualidade Total na Formação Profissional: do Texto ao Contexto. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v76, n 182-183, p. 117-138, jan-ago 1995.

HESSEN, Johannes. Teoria do Conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2017.

MARTINO, Luís M. Sá. Comunicação e identidade: quem você pensa que é? São Paulo: Paulus. 2010.

RÜDIGER, F. As teorias da comunicação. Porto Alegre: Penso, 2011.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. Porto: Afrontamento, 2007.

________. A Universidade do Século XXI. Coimbra: Universidade de Coimbra - Centro de Estudos Sociais, 2005. Disponível em: <> Acesso em: 05 de janeiro de 2008.

SANTOS, Edinusia Moreira Carneiro; NETO, Agripino Souza Coelho; DA SILVA, Onildo Araujo. De Região Sisaleira a Território do Sisal: desvelando as nuances do processo de delimitação da diferenciação espacial no Semiárido Baiano. GeoTextos, v. 11, n. 2, 2015.

SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: UFSC, 2005.

SIMÕES, P. Guimarães. O acontecimento e o campo da Comunicação. In: FRANÇA, V. V.;

ALDE, A.; RAMOS, M. C. (ORG.) Teorias da Comunicação no Brasil. Salvador : POSCOM-EDUFBA, 2014. p. 173-196.

STROCCHI, Mª Cristina. Psicologia da comunicação. São Paulo: Paulus, 2004.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB. DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO. COLEGIADO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL. Projeto do curso de graduação em Comunicação Social – Rádio e TV – Bacharelado. Conceição do Coité: UNEB, 2012. Disponível em: http://dedc14.uneb.br/wp-content/uploads/2021/06/Projeto-do-Curso-Comunicacao-Social-Radio-e-TV-1.pdf. Acesso em 22 de maio de 2022.

_______. DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO. COLEGIADO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL. Projeto do curso de Bacharelado em Comunicação Social – Rádio e TV – Para fins de Renovação do curso. Conceição do Coité: UNEB, 2017. (Documento não publicado).

________. COMISSÃO GERAL DE ESTÁGIO. Regulamento de Estágio da UNEB. Salvador Bahia: CONSEPE-UNEB, 2019. Disponível em: http://conselhos.uneb.br/wp-content/uploads/2021/04/2016-consepe-Res.-Regulamento-de-Estagio.pdf . Acesso em 22 de maio de 2022.

VIANA, Moisés dos Santos. O desafio social do saber universitário. Revista Espaço Acadêmico, v. 9, n. 99, p. 31-38, 2009.

_______. Múltiplos aspectos da identidade na era da comunicação. Espaço Acadêmico. Revista Eletrônica da Universidade Estadual de Maringá. Marigá. n.18, pp. 176-179, Mar. 2011. Disponível em < http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/12110 >. Acesso em: 20 de janeiro 2014.

__________________________.Relatórios de Estágio Supervisionado II 2015.1. Colegiado de Comunicação Social – Rádio TV - UNEB Campus XIV. Conceição do Coité-BA. (Documento não publicado).

__________________________.Relatórios de Estágio Supervisionado II 2016.1. Colegiado de Comunicação Social – Rádio TV - UNEB Campus XIV. Conceição do Coité-BA. (Documento não publicado).

VIANA, Moisés dos Santos. Reflexões dos Processos do Estágio Supervisionado em Comunicação Social, em Conceição do Coité-Ba. In: I Congresso Nacional de Avaliação da Aprendizagem (I CONAAP), n.1, 2019, Salvador-BA. ALVES, Rejane de Oliveira et al. (Org.) I Congresso Nacional de Avaliação da Aprendizagem (Anais). Salvador: Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (FACED-UFBA), 2019. p.560-567. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/31467. Acesso em 22 de maio de 2022.

WOLF, Mauro. Teorias da Comunicação. Lisboa: Editora Presença, 1999.

WOLTON, Dominique. É preciso salvar a comunicação. São Paulo: Paulus, 2006.

ZABALZA, Miguel, A. O estágio e práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2022-12-31

How to Cite

Viana, M. dos S. (2022). THE TRAINING EXPERIENCE IN THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN COMMUNICATION. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(10). https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11471

Issue

Section

Artigos