Education and Neoliberalism in Brazil in the 1990s: the dismantling of public education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.13716

Keywords:

Public education, State, Neoliberalism

Abstract

In Brazil, the 1990s are marked, above all, by the application of neoliberal policies that imposed, among other aspects, the reduction of the role of the State in the economy, the control of public spending, the carrying out of privatizations and the understanding that health and Education are commodities to be negotiated within the logic of capital. Taking as a reference the neoliberal policies initiated in the Government of Fernando Collor de Mello, continued in the Government of Itamar Franco, shortly after the impeachment process that fell on the aforementioned President Collor de Mello, as well as intensified during the two terms of Fernando Henrique Cardoso, we seek to understand how Brazilian public education is managed by these governments, highlighting the logic of decentralization that proposes a financial organization based on subnational levels. 

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Author Biographies

Wilson da Silva Santos, Universidade do Estado da Bahia - Uneb

Doutorado em Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2016). Atualmente é professor Adjunto A, da Universidade do Estado da Bahia - Uneb e pesquisador colaborador do Museu Pedagógico - UESB. Tem experiência na área de História da Educação e de Filosofia da Educação, com ênfase em História da Política Educacional; atuando principalmente nos seguintes temas: História dos Intelectuais da Educação, Pesquisa Histórico-Sociológica da Educação e Metodologia da Pesquisa em Ciências Humanas

Wagnervalter Dutra Júnior, Universidade do Estado Bahia - Uneb

Mestre e Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe. Membro do Grupo de Pesquisa: Estado, Capital e Trabalho e as Políticas de reordenamentos territoriais - GPECT/PPGEO/UFS/CNPq. Professor da Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Ciências Humanas DCH VI (Campus Caetité / BA), atuando no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em nível de Mestrado em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS) e no curso de Licenciatura Plena em Geografia

Genilson Ferreira da Silva, Universidade do Estado da Bahia

Possui graduação em História pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, mestrado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia, doutorado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2017). Atualmente é professor assistente da Universidade do Estado da Bahia. Editor gerente da Revista Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino

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Published

2024-07-30

How to Cite

Santos, W. da S., Dutra Júnior, W. ., & Silva, G. F. da. (2024). Education and Neoliberalism in Brazil in the 1990s: the dismantling of public education. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 5(12), 1-24. https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.13716