Afrofuturism and sciences: a bibliographical review of national and international journals (2008 - 2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14033

Keywords:

Afrofuturism, Science teaching, Literature review

Abstract

Afrofuturism is an artistic, aesthetic and political movement that stems from science fiction literature and expands into other areas of knowledge. In general, Afrofuturist productions recreate a future in which black people are the protagonists and use science and technology to promote freedom and existence. Scientific and technological elements are mandatory in Afrofuturist narratives and, recently, researchers in the field of Science Teaching have used Afrofuturism as a starting point for thinking about the nature of science or proposing classroom activities. The aim of this article is to analyze the presence of Afrofuturism as a teaching and research proposal in the field of Science Teaching through the publication of articles in national and international journals over the last 15 years.

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Author Biographies

Allana Sobrinho dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA. Professora na rede Estadual de Ensino da Bahia. Integrante do grupo NEGRECI - Grupo de estudos e pesquisas sobre relações étnico-raciais e Ensino de Ciências.

Paloma Nascimento dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação e Ensino de Ciências pela UFRGS. Docente do Instituto de Química da Universidade Federal da Bahia. Líder do grupo NEGRECI - Grupo de estudos e pesquisas sobre relações étnico-raciais e Ensino de Ciências.

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Published

2023-12-22

How to Cite

Santos, A. S. dos, & Santos, P. N. dos. (2023). Afrofuturism and sciences: a bibliographical review of national and international journals (2008 - 2023). Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-10. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14033