Cognitive processes and post-structuralism: some reflections based on Gilles Deleuze and Felix Guatarri
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15400Keywords:
Cognitive Processes, Post-Structuralism, Gilles Deleuze, Felix GuatarriAbstract
Post-structuralism can be defined as a complex and interdisciplinary movement of thought that sought to rethink many principles of structuralist theories. Its main objectives were to question the belief in reason and the progress of Science, to criticize the subject originating from the Enlightenment, to distance itself from metanarratives and essentialisms, and to refuse to think about the representation of reality that precedes language and is external to individuals. The Post-structuralist Movement is commonly linked to a diverse group of thinkers, including: Michel Foucault, Jacques Derrida, Jean Baudrillard, Jean-François Lyotard, Felix Guatarri, and Gilles Deleuze. Specifically, Guatarri and Deleuze, the object of interest of this text, bring important reflections regarding some dimensions immersed in cognitive processes, such as: the structure of knowledge, which according to these authors should not be based on a positivist and hierarchical vision, but rather on a rhizomatic and “deterritorialized” vision; thought and learning, which must be conceived in a decentralized, individual way and linked to the experiences of the subjects; and language, which needs to be understood as a historical-cultural “product”. In the context of these assertions, this article, which is based on a review of specific literature, aims to present discussions on some of these dimensions intertwined in cognitive processes, from a post-structuralist perspective, based on studies by Guattari and Deleuze.
Downloads
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
BORDA, Erik Wellington Barbosa. As várias peles que encarnamos: a questão da identidade cultural. Revista Café com Filosofia. V.4, n. 1, jan-abr., 2015, PP. 114-133.
BROWN, J. S.; COLLINS, A.; DUGUID, P. Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher, v. 18, p. 32-42, 1989.
DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Trad. Luiz Orlandi. 2. ed. Rio de Janeiro: Geralç, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATARRI, D. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATARRI, D. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 2, Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
DERRIDA, Jacques. Posições. Trad. Thomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault – Beyond Structuralism and Hermeneutics. Harvester Wheatsheaf: Nova York, 1982.
GALLO, Sílvio. Deleuze e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
GALLO, Sílvio. Conhecimento, transversalidade e currículo. Reunião anual da ANPED, v. 24, p. 97, 1995.
GUTTIN, Gary. Post-Structuralism. In.: CRAIG, Edward (ed.). The Shorter Routledge Encyclopedia of Phiilosophy. Rooutledge. Nova York, 1998.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade; tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro – 9. ed. – Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005.
KASTRUP, Virgínia. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 49, pp. 108-122, 1998.
LOPES, Alice Casimiro. Discurso nas políticas de currículo. Currículo sem Fronteira, v. 6, n. 2, pp. 33-52, jul/dez. 2006.
MOSSI, Cristian Poletti. Deleuze & Guatarri, a arte de criar conceitos e as pesquisas em educação: uma colagem. X ANPED, Florianópolis, out., 2014.
PANIZZA, Francisco; MIORELLI, Romina. Taking Discourse Seriously: Discursive Institutionnalism and Post-structuralist Discourse Theory. Political Studies, v. 61, n. 2, pp. 301-318, 2013.
PEREIRA, Talita Vidal. As contribuições do paradigma pós-estruturalista para analisar as políticas curriculares. Espaço do Currículo. V. 3, n. 1, pp. 419-430, març. 2010.
PEIXOTO, Cesar Roberto Campos. A linguagem, o sujeito e o currículo no pós-estruturalismo: reflexões para a prática de leitura em Língua Estrangeira. Revista Eutomia.v. 1, n. 1, pp. 491-508, jul, 2008.
PETERS, Michael. Pós-Estruturalismo e Filosofia da diferença. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte, Ed. Autentica, 2000.
SALES, Mare Valda Souza; Burnham, Teresinha Fróes. Cognição e formação: uma reflexão complexa. Int. J. Knowl. Eng. Manage. Florianópolis, v. 3, n. 7, p. 65-86, Nov.2014.
SANTOS, Vinicius Silva; SOUZA, Antonio Vital Menezes de; SANTOS, Paloma Araújo Cortes. Rizoma-aprendizagens e Ecologias cognitivas. In.: V Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”, 5, 2, 2011, pp. 1 -14.
STENGERS, I. A Propósito da Psicanálise. A vontade de Fazer Ciência. Paris, Collection les Empêcheurs de Penser en Rond, tradução (não publicada) de Atalia Fontes, 1992.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documento de identidade: uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SOUZA, Carlos Alexsandro de Carvalho; COSTA; Karolyne Santana. As Bases de Construção do Sujeito Moderno: Posicionamento dos Movimentos Estruturalista e Pós-estruturalista. Revista TOMO, São Cristóvão, Sergipe, Brasil, n. 36, p. 173-194, jan./jun. 2020.
SOUZA, Rodrigo Matos de. Rizoma Deleuze-guattariano: representação, conceito e algumas aproximações com a educação. Revista Sul - Americana de Filosofia e Educação. n. 18, maio - out/, p. 234-259, 2012.
VENANCIO, Ludmila Salomão.; BORGES, Mônica Erichsen Nassif; COGNIÇÃO SITUADA: fundamentos e relações com a Ciência da Informação. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon: Florianópolis, n. 22, 2º sem. 2006.
VARELA, Francisco J. "Neurophenomenology: a methodological remedy to the hard problem". Journal of Conscousness Studies, 3: 330-350, 1996.
WATSON, S. The neurobiology of Sorcery: Deleuze and Guattari’s Brain. Body and Society, v. 4, n. 4, p. 23-45, 1998.
WILLIAMS, James. Pós-Estruturalismo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.