Paulo Freire: his life and legacy for brasilian education
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15593Keywords:
Paulo Freire, Pedagogical principles, Brazilian educationAbstract
With the aim of presenting part of my research on the life and work of Paulo Freire, this article consists of an adapted excerpt from my doctoral dissertation. It provides a brief biographical account of this renowned educator from Pernambuco and explores three of his many pedagogical principles, namely: Respect for the student, Reading the world, and Educating for liberation. Paulo Freire’s scientific and philosophical legacy constitutes an undeniable intellectual heritage of our country and remains an essential reference for Brazilian education.
Downloads
References
AQUINO, Rubim Santos Leão de; VIEIRA, Fernando; AGOSTINO, Gilberto; ROEDEL, Hiran. Sociedade Brasileira: uma história através dos movimentos sociais: da crise do escravagismo ao apogeu do neoliberalismo. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.
BIOGRAFIA, Coleção Paulo Freire. Produção de ATTA Mídia e Educação. São Paulo: ATTA Mídia e Educação, 2008. 1 DVD (40 min.), son., color. Disponível em: http://letrasunifacsead.blogspot.com/p/paulo-freire-biografia.html Acesso em: 21 de julho de 2018.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Trad. Lílian Lopes Martins. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Versão digital.
GADOTTI, Moacir. Educação e Ordem Classista. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Trad. Lílian Lopes Martins. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GADOTTI, Moacir. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire; Brasília: UNESCO, 1996.
GERMANO, José Willington. As quarenta horas de Angicos. Educação & Sociedade, ano XVIII, n. 59, p. 389-393, 1997.
NAPOLITANO, Marcos. História do Regime Militar Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.
WEFFORT, Francisco Correia. Educação e Política: Reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da Liberdade. In: FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. p. 1-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.