Paulo Freire: his life and legacy for brasilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15593

Keywords:

Paulo Freire, Pedagogical principles, Brazilian education

Abstract

With the aim of presenting part of my research on the life and work of Paulo Freire, this article consists of an adapted excerpt from my doctoral dissertation. It provides a brief biographical account of this renowned educator from Pernambuco and explores three of his many pedagogical principles, namely: Respect for the student, Reading the world, and Educating for liberation. Paulo Freire’s scientific and philosophical legacy constitutes an undeniable intellectual heritage of our country and remains an essential reference for Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tainá Almeida, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutora em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA)
 

References

AQUINO, Rubim Santos Leão de; VIEIRA, Fernando; AGOSTINO, Gilberto; ROEDEL, Hiran. Sociedade Brasileira: uma história através dos movimentos sociais: da crise do escravagismo ao apogeu do neoliberalismo. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.

BIOGRAFIA, Coleção Paulo Freire. Produção de ATTA Mídia e Educação. São Paulo: ATTA Mídia e Educação, 2008. 1 DVD (40 min.), son., color. Disponível em: http://letrasunifacsead.blogspot.com/p/paulo-freire-biografia.html Acesso em: 21 de julho de 2018.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Trad. Lílian Lopes Martins. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Versão digital.

GADOTTI, Moacir. Educação e Ordem Classista. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Trad. Lílian Lopes Martins. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GADOTTI, Moacir. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire; Brasília: UNESCO, 1996.

GERMANO, José Willington. As quarenta horas de Angicos. Educação & Sociedade, ano XVIII, n. 59, p. 389-393, 1997.

NAPOLITANO, Marcos. História do Regime Militar Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.

WEFFORT, Francisco Correia. Educação e Política: Reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da Liberdade. In: FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. p. 1-26.

Published

2024-11-24

How to Cite

Almeida, T. (2024). Paulo Freire: his life and legacy for brasilian education . Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 5(12), 1-20. https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15593