MEMORIES AND TRAINING FOR TEACHING: SCHOOLING PATHWAYS FOR BEGINNING RURAL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7449Keywords:
Teachers, Early career, Memory, FormationAbstract
This text focuses on training for teaching and aimed to analyze formative perspectives through the schooling memory of teachers in the rural area in the early years of the teaching professional career. This is an excerpt of the doctoral research, which had theoretical depths, developed from the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, held in the years 2011 and 2012, in the municipalities of Macarani and Maiquinique. The research approach is qualitative, based on the (auto) biography and the method of life stories, being a research-training, carried out with two beginning teachers from the rural area. Thus, we found that the memory of schooling plays an important role in training for teaching. Still, we perceive the importance of training and how the paths taken by collaborating teachers are outlining choices and our training that is influenced by other aspects, such as politics, culture, family structure, living and working conditions.
Downloads
References
BIASOLI, Carmem Lúcia Abadie. Docência em artes visuais: continuidades e descontinuidades na (re)construção da trajetória profissional. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS. 2009.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz, 1983.
BUENO, Belmira Oliveira. Pesquisa em colaboração na formação contínua de professores. In: BUENO, B. O.; CATANI, Denice Barbara; SOUSA, Cynthia Pereira de. (Orgs.). A vida e Ofício dos Professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras Editoras, 1998.
CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de. “O amor dos começos”: por uma história das relações com a escola. Cadernos de Pesquisa. n. 111, dez. 2000, p. 151-171.
CIAMPA, Antonio. Identidade. In: LANE, Silvia; CODO, Wanderley. (Orgs.). Psicologia social: o homem em movimento. 4 ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 81-95.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Professoras da zona rural em início de carreira: narrativas se si e desenvolvimento profissional. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Professoras da zona rural: formação identidade, saberes e práticas. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Universidade do Estado da Bahia: Salvador, 2010.
FERREIRA, Lúcia Gracia; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Cartas que revelam a vida: histórias de professores iniciantes da zona rural. Práxis Educacional, v. 14, n. 30, p. 229-246, 2018. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4369/3496. DOI: https://doi.org/10.22481/praxis.v14i30.4369. Acesso: 22 ago. 2019.
FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
GOSCINNY, René. O pequeno Nicolau. 5 ed. Trad. de Luiz Lorenzo Rivera. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
IMBERNÓN, Francisco. A Educação no Século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000.
___________. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
JARAUTA, Beatriz; IMBERNÓN, Francisco (Orgs.). Pensando no futuro da educação: uma nova escola para o século XXII. Tradução de Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Penso, 2015.
JOSSO, Marie Christine. Experiência de vida e formação. Trad. José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Sujeitos da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 35-86.
PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Saberes e competências em uma profissão complexa. Porto Alegre: Artmed, 2001.
RIBEIRO, Neurilene Martins; SOUZA, Elizeu Clementino de. Aprendizagem da docência em Língua Portuguesa nos anos iniciais da carreira: narrativas, tempos e movimentos. In: SOUZA, Elizeu Clementino de (Org.). Memória, (auto)biografia e diversidade: questões de método e trabalho docente. Salvador: EDUFBA, 2011. p. 161-184.
SOUSA, Cynthia Pereira de. Evocação da entrada na escola: relatos autobiográficos de professoras e professores. In: BUENO, Belmira Oliveira; CATANI, Denice Barbara; SOUSA, Cynthia Pereira de (Orgs.). A Vida e o ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. 4 ed. São Paulo: Escrituras, 2003. p. 31-44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.