MEMORIES AND TRAINING FOR TEACHING: SCHOOLING PATHWAYS FOR BEGINNING RURAL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7449

Keywords:

Teachers, Early career, Memory, Formation

Abstract

This text focuses on training for teaching and aimed to analyze formative perspectives through the schooling memory of teachers in the rural area in the early years of the teaching professional career. This is an excerpt of the doctoral research, which had theoretical depths, developed from the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, held in the years 2011 and 2012, in the municipalities of Macarani and Maiquinique. The research approach is qualitative, based on the (auto) biography and the method of life stories, being a research-training, carried out with two beginning teachers from the rural area. Thus, we found that the memory of schooling plays an important role in training for teaching. Still, we perceive the importance of training and how the paths taken by collaborating teachers are outlining choices and our training that is influenced by other aspects, such as politics, culture, family structure, living and working conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia; Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB e Docência, Currículo e Formação/UFRB.

References

BIASOLI, Carmem Lúcia Abadie. Docência em artes visuais: continuidades e descontinuidades na (re)construção da trajetória profissional. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS. 2009.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz, 1983.

BUENO, Belmira Oliveira. Pesquisa em colaboração na formação contínua de professores. In: BUENO, B. O.; CATANI, Denice Barbara; SOUSA, Cynthia Pereira de. (Orgs.). A vida e Ofício dos Professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras Editoras, 1998.

CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de. “O amor dos começos”: por uma história das relações com a escola. Cadernos de Pesquisa. n. 111, dez. 2000, p. 151-171.

CIAMPA, Antonio. Identidade. In: LANE, Silvia; CODO, Wanderley. (Orgs.). Psicologia social: o homem em movimento. 4 ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 81-95.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Professoras da zona rural em início de carreira: narrativas se si e desenvolvimento profissional. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Professoras da zona rural: formação identidade, saberes e práticas. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Universidade do Estado da Bahia: Salvador, 2010.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Cartas que revelam a vida: histórias de professores iniciantes da zona rural. Práxis Educacional, v. 14, n. 30, p. 229-246, 2018. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4369/3496. DOI: https://doi.org/10.22481/praxis.v14i30.4369. Acesso: 22 ago. 2019.

FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

GOSCINNY, René. O pequeno Nicolau. 5 ed. Trad. de Luiz Lorenzo Rivera. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

IMBERNÓN, Francisco. A Educação no Século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000.

___________. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

JARAUTA, Beatriz; IMBERNÓN, Francisco (Orgs.). Pensando no futuro da educação: uma nova escola para o século XXII. Tradução de Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Penso, 2015.

JOSSO, Marie Christine. Experiência de vida e formação. Trad. José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Sujeitos da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 35-86.

PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Saberes e competências em uma profissão complexa. Porto Alegre: Artmed, 2001.

RIBEIRO, Neurilene Martins; SOUZA, Elizeu Clementino de. Aprendizagem da docência em Língua Portuguesa nos anos iniciais da carreira: narrativas, tempos e movimentos. In: SOUZA, Elizeu Clementino de (Org.). Memória, (auto)biografia e diversidade: questões de método e trabalho docente. Salvador: EDUFBA, 2011. p. 161-184.

SOUSA, Cynthia Pereira de. Evocação da entrada na escola: relatos autobiográficos de professoras e professores. In: BUENO, Belmira Oliveira; CATANI, Denice Barbara; SOUSA, Cynthia Pereira de (Orgs.). A Vida e o ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. 4 ed. São Paulo: Escrituras, 2003. p. 31-44.

Published

2020-09-30

How to Cite

Ferreira, L. G. (2020). MEMORIES AND TRAINING FOR TEACHING: SCHOOLING PATHWAYS FOR BEGINNING RURAL TEACHERS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(1), 55-68. https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7449

Issue

Section

Artigos