THE CONSTRUCTION OF THE TEACHING IDENTITY OF LICENSES IN PHYSICS AND MATHEMATICS: REPORTS ON THE FORMATION PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7455

Keywords:

Teacher training, Formative process, Teaching identity

Abstract

In this article we present a dialogue about the formative process in undergraduate courses in Physics and Mathematics through experience reports, focusing on the training of teachers in these areas, as well as the process of identity construction in the course of initial formation. Based on studies on teaching identity (DUBAR, 2005; GOMES, 2008; PIMENTA; LIMA, 2004) and considering the importance of how the process of building this teaching identity occurs, we discuss the paths and experiences that contributed to this construction in order to propose a discussion that can contribute, by reflecting on pedagogical actions and teacher identity, complementing existing studies for a better understanding in the process of teacher training, especially the teaching of Physics and Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álex de Carvalho Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Licenciado em Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Integrante do Centro de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP); e Membro do Grupo de Pesquisa Linguagem e Educação (GPLED).

Adriana Guerra, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Mestre em Educação Científica e Formação de Professores pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Integrante do Centro de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP).

References

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de.; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de Professores de Ciências. SP: Cortez, 1993.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, Dez. 1999.

_____________ Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectiva em Diálogo – Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v.01, n.01, p. 34-42, jan-jun.2014.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução de Andréia Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GARCIA, Maria Manuela Alves; HYPOLITO, Álvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos. As identidades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 01, p. 45-56, 2005.

GOMES, Alberto Albuquerque. A construção da identidade profissional do professor: uma análise de egressos do curso de Pedagogia. VI Congresso Português de Sociologia – mundos sociais: saberes e práticas. Universidade Nova de Lisboa. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. 2008. p.1-15.

GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Ensino de Ciências e Matemática e formação de professores: marcas da diferença. Tese (Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas: SP, 2000.

MELLO, Roseli Rodrigues. Os saberes docentes e a formação cotidiana nas séries iniciais do Ensino Fundamental (um estudo de casos múltiplos de tipo etnográfico). Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos. 1998.

NASCIMENTO, Maria Augusta. A construção da identidade profissional na formação inicial de professores. Dissertação de Doutoramento. Coimbra: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, Cassio Miranda dos. Os primeiros passos da Pós-Graduação no Brasil: a questão da dependência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.10, n.37, p.479-492, out./dez. 2002.

Published

2020-09-30

How to Cite

Ferreira, Álex de C., & Guerra, A. . (2020). THE CONSTRUCTION OF THE TEACHING IDENTITY OF LICENSES IN PHYSICS AND MATHEMATICS: REPORTS ON THE FORMATION PROCESS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(1), 83-96. https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7455

Issue

Section

Artigos