IDENTIDADES E CRENÇAS SOBRE SER E APRENDER A SER PROFESSOR DE INGLÊS

NARRATIVAS NA FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA

Authors

  • Luciana Kinoshita Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11106

Keywords:

Identidades; Crenças; Formação de professores; Narrativas; Letras Inglês.

Abstract

We investigated the identities and the beliefs of Bachelor's in English Teaching students at Unifesspa. The objective was to understand how the beliefs of these undergraduates about how to be and learn to be an English teacher are related to the process of formation of their teaching identities. The bibliographical research was based on Applied Linguistics studies. We developed a case study using narratives. Results show that the subjects' professional identities are being constructed based on the beliefs they formed and modified throughout the degree through their own past and present experiences in teaching and learning languages in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Kinoshita, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa).

References

ALMEIDA FILHO, J.C.P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 6ª ed. Campinas: Pontes, 2010.

ANDRADE, J.A.A. O papel das narrativas na aprendizagem da docência: um enfoque no aspecto das interações humanas. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v. 18, n. 3, p. 311-326, set./dez., 2013.

ARAGÃO, R. Emoções e pesquisa narrativa: transformando experiências de aprendizagem. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 8, n. 2, p. 295-320, 2008.

BAMBERG, M. Identity and narration. In: HÜHN, P. et al (ed.). Handbook of narratology. Berlin: W. de Gruyter, 2009. p. 132-143.

BARCELOS, A.M.F. Beliefs, emotions, and identities: unveiling the relationship between language learning beliefs, emotions, and identities. Studies in Second Language Learning and Teaching, v. 5, n. 2, p. 301-325, 2015.

______. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 7, n. 2, p. 109-138, 2007.

BARCELOS, A.M.F. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Linguagem & Ensino, v. 9, p. 145-175, 2006.

BARCELOS, A.M.F. Crenças sobre aprendizagem de línguas, Lingüística Aplicada e ensino de línguas. Linguagem & Ensino, v. 7, n. 1, p. 123-156, 2004.

BARCELOS, A.M.F. Metodologia de pesquisa das crenças sobre a aprendizagem de línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 71-92, 2001.

BARROS, L.K. Motivação e autonomia no processo de formação de professores de inglês como língua estrangeira. 2014. Relatório parcial de projeto de pesquisa – Instituto de Letras, Linguística e Artes –ILLA, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – Unifesspa, Campus de Marabá, Marabá, 2014.

BARKHUIZEN, G.; BENSON, P.; CHIK, A. Narrative inquiry in language teaching and learning research. 1st ed. New York; Routledge, 2014.

BENSON, P.; BODYCOTT, P. BROWN, J. Second language identity in narratives of study abroad. London: Palgrave Macmillan, 2013.

BRASIL. Lei nº 12.824, de 5 de junho de 2013. Dispõe sobre a criação da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - Unifesspa, por desmembramento da Universidade Federal do Pará - UFPA, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, p. 05, seção 1, n.º 107, 6 de junho de 2013.

BROCKMEIER, J.; CARBAUGH, D.A. (ed.). Narrative and identity: studies in autobiography, self and culture. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2001.

CORACINI, M. J. O olhar da ciência e a construção da identidade do professor de língua. In: CORACINI, M. J.; BERTOLDO, E. S. (org.). O desejo da teoria e a contingência da prática: discursos sobre e na sala de aula (língua materna e língua estrangeira). Campinas: Mercado de Letras, 2003.

DRISKO, J.W.; MASCHI, T. Content analysis. New York: Oxford University Press, 2016.

FENG TENG, M. Autonomy, agency, and identity in teaching and learning English as a foreign language. 1st ed. Singapore: Springer Singapore, 2019.

HALL, S.; DU GAY, P. (ed.). Questions of cultural identity. London/ Thousand Oaks/ New Delhi: SAGE Publications, 2003.

GIL, J. Soft power and the worldwide promotion of Chinese language learning beliefs and practices: the Confucius Institute Project. Bristol: Multilingual Matters, 2017.

GINGER, C. Interpretive content analysis: stories and arguments in analytical documents. In: YANOW, D.; SCHWARTZ-SHEA, P.(ed.). Interpretation and method: empirical research methods and the interpretive turn. New York: M.E. Sharpe, 2006. p. 341–349.

HALSE, C. A process of (un)becoming: life history and the professional development of teachers. In: BATHMAKER, A.M.; HARNETT, P. (ed.) Exploring learning, identity and power through life history and narrative research. Abingdon/ New York: Routledge, 2010. p. 25-38.

HÜHN, P. et al (ed.). Handbook of narratology. v. 1. 2nd ed. Berlin: De Gruyter, 2014.

HYLAND, K. Narrative, identity and academic storytelling. ILCEA Revue de l’Institut des langues et cultures d'Europe, Amérique, Afrique, Asie et Australie, v. 31, n. 1, p. 1-16, 2018.

JOHNSON, K.E. Second language teacher education: a sociocultural perspective. New York; London; Routledge, 2009.

JOHNSON, K.E.; GOLOMBEK, P.R. (ed.). Teachers' narrative inquiry as professional development. 1st ed. New York: Cambridge University Press, 2002.

JOHNSON, K.E.; GOLOMBEK, P.R. Re-conceptualizing teachers’ narrative inquiry as professional development. PROFILE, Bogotá, v. 19, n. 2, p. 15-28, jul./dez., 2017.

KALAJA, P. ‘Dreaming is believing’: the teaching of foreign languages as envisioned by student teachers. In: KALAJA, P. et al. Beliefs, agency and identity in foreign language learning and teaching. Macmillan; Palgrave, 2015. p. 124-146.

KALAJA, P. et al. Key issues relevant to the studies to be reported: beliefs, agency and identity. In: KALAJA, P. et al. Beliefs, agency and identity in foreign language learning and teaching. Macmillan; Palgrave, 2015. p. 08-26.

______. Beliefs, agency and identity in foreign language learning and teaching. Hampshire; Palgrave Macmillan, 2015.

KALAJA, P.; BARCELOS, A.M.F. (ed.). Beliefs about SLA: new research approaches. 1ª ed. New York; Springer Netherlands, 2006.

KINOSHITA, L. Crenças e expectativas sobre ensinar/aprender a ser professor de língua estrangeira (Representações de graduandos, formadores e agentes governamentais: o caso da formação docente inicial na Unifesspa). 2018. 774 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

LEFFA, V.J. Identidade e aprendizagem de línguas. In: SILVA, K.A.; DANIEL, F.G.; KANEKO MARQUES, S.M.; SALOMAO, A.C.B. (org.). A formação de professores de línguas-novos olhares. São Paulo: Pontes, 2012, p. 51 -81.

LEFFA, J.V. Criação de bodes, carnavalização e cumplicidade: considerações sobre o fracasso da LE na escola pública. In: LIMA, D. C. (org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo; Parábola, 2011. p. 15-32.

LIMA, D. C. (org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo; Parábola, 2011.

MAJCHRZAK, O. Learner identity and learner beliefs in EFL writing. Cham: Springer International Publishing, 2018.

MIANOWSKI, J.; BORODO, M.; SCHREIBER, P. (ed.). Memory, identity and cognition: explorations in culture and communication. 1st ed. Cham: Springer International Publishing, 2019.

MIHAELA, V.; ALINA-OANA, B. (When) teachers’ pedagogical beliefs are changing? Procedia: Social and Behavioral Sciences, v. 180, p. 1001–1006, 2015.

MURRAY, G.; GAO, X.; LAMB, T. (ed.). Identity, motivation and autonomy in language learning. Bristol/Buffalo/Toronto: Multilingual Matters, 2011.

NORTON, B. Identity and language learning: extending the conversation. 2nd ed. Bristol: Multilingual Matters, 2013.

O’CONNOR, C.; WEATHERALL, J.O. The misinformation age: how false beliefs spread. New Haven/ London: Yale University Press City, 2018.

PAIVA, V.L.M.O. Identity, motivation and autonomy in second language acquisition from the perspective of complex adaptive systems. In: MURRAY, G.; GAO, X.; LAMB, T. (ed.). Identity, motivation and autonomy in language learning. Bristol: Multilingual Matters, 2011. p. 57-72.

PAJARES, M.F. Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, v. 62, n. 3, p. 307–332, 1992.

PAVAN, C.A.G. Quem sou eu?: identidade e (trans) formação de professores de línguas no Brasil. In: INTERNATIONAL CONGRESS OF CRITICAL APPLIED LINGUISTICS – ICCAL, I., 2015, Brasília. Anais. Brasília: 2015. p. 891-910.

RICHARDS, J.C.; GALLO, P.B.; RENANDYA, W.A. Exploring teachers` beliefs and the processes of change. PAC Journal, v. 1, n. 1, p. 41-58, 2001.

RICHARDSON, V. The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In: SIKULA, J. (ed.). Handbook of research on teacher education. 2nd ed. Macmillan: New York, 1996. p. 102-119.

RUOHOTIE-LYHTY, M. Stories of change and continuity: understanding the development of the identities of foreign language teachers. In: KALAJA, P. et al. Beliefs, agency and identity in foreign language learning and teaching. 1st ed. Basingstoke/ New York: Palgrave Macmillan, 2015. p. 172-201.

SCHREIER, M. Qualitative content analysis in practice. London: SAGE Publications, 2013.

SHERIDAN, L. Exploring pre-service teachers’ perceptions of teacher qualities in secondary education: a mixed-method study. 2011. 420f. Tese (Doutorado em Filosofia), University of Canberra, Bruce, 2011.

SILVA, K.A. Crenças sobre o ensino e aprendizagem de línguas na Lingüística Aplicada: um panorama histórico dos estudos realizados no contexto brasileiro. Revista de Educação, v. 9, n. 9, p. 48-62, 2006.

SILVA, T.T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença a perspectiva dos estudos culturais. 13ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 7- 72.

WORTHAM, S. Learning identity: the joint emergence of social identification and academic learning. New York: Cambridge University Press, 2006.

Published

2023-05-05

How to Cite

Kinoshita, L. (2023). IDENTIDADES E CRENÇAS SOBRE SER E APRENDER A SER PROFESSOR DE INGLÊS: NARRATIVAS NA FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA. fólio - Revista De Letras, 14(2). https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11106

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES II: Estudos Linguísticos e Aplicados