CRITICAL LITERACY AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING: THE ANALYSIS OF A TEXTBOOK

Authors

  • Tainá Almeida Universidade Federal da Bahia (Ufba)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.5768

Keywords:

Ensino Crítico de Língua Inglesa, Letramento Crítico, Pedagogia Freiriana

Abstract

This article aims to present the results of the analysis of a Portuguese language textbook in light of the theoretical contributions of Critical Literacy studies, derived from the Freirean Pedagogy. The book in question is Português: Linguagens 9º ano by William Cereja and Thereza Cochar. We were interested in evaluating whether its thematic units were constructed from a critical approach, whether they included textual genres that reflect contemporary literacy practices and whether the proposed reading activities were consistent with the social reality of their target audience. The results of this qualitative research of documental analysis demonstrated that the mentioned textbook has the potential of collaboration for the formation of a critical and socially engaged reader.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tainá Almeida, Universidade Federal da Bahia (Ufba)

vvvv

References

1. BAKHTIN, Mikhail (Voloshinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 3. ed., São Paulo: Hucitec, 2002.
2. BALTAR, Marcos; BEZERRA, Charlene. Paulo Freire e os Estudos Críticos do Letramento: O Sulear e a Relação Norte-Sul. Revista Línguas & Letras, Unioeste, v. 15, n. 28, p. 142-159, jan./jul. 2014.
3. FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
4. FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. 23. ed., São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
5. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. imp., 43. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
6. FREIRE, Paulo. Papel da educação na humanização, 1997. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org/xmlui/search?fq=location.coll%3A6. Acesso em: abr. 2013.
7. GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. Paraná: Assoeste, 1984.
8. KLEIMAN, Ângela. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Brasil: Ministério da Educação, 2005.
9. KLEIMAN, Ângela. Os Estudos de Letramento e a Formação do professor de língua Materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008.
10. JORDÃO, Clarissa; FOGAÇA, Francisco Carlos. Ensino de Inglês, Letramento Crítico e Cidadania: um triângulo amoroso bem-sucedido. Línguas e Letras: estudos linguísticos, v. 8, n. 14, p. 79-105, jan./jun. 2007.
11. MONTE MOR, Walkyria Maria. Investigating Critical Literacy at the University in Brazil. Critical literacy: theories and practices, v. 1, n.1, p. 41-51, jul. 2007.
12. MONTE MOR, Walkyria Maria. Convergência e Diversidade no Ensino de Línguas: Expandindo visões sobre a “diferença”. Polifonia, v. 21, n. 29, p. 234-253, jan./jul. 2014.
13. RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica. Linguagem, Identidade e a Questão Ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
14. ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
15. ROJO, Roxane. Letramentos escolares: coletânea de textos nos livros didáticos de Língua Portuguesa. Perspectiva. Florianópolis, v. 28, n. 2, jul/dez. 2010. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/rp/v28n02/v28n02a07.pdf>.

Published

2020-05-26

How to Cite

Almeida, T. (2020). CRITICAL LITERACY AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING: THE ANALYSIS OF A TEXTBOOK. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.5768