PORTUGUESE TEACHER TRAINING: A TEXT ON DISCURSIVE ANALYSIS

Authors

  • Tainá Almeida Universidade Federal da Bahia (Ufba)
  • Lúcia Gracia Ferreira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)
  • Lucimar Gracia Ferreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.5770

Keywords:

Discurso; Formação docente; Língua Portuguesa

Abstract

This article was conducted from the perspective of Bakhtinian Discourse Analysis (BAKHTIN, 2002) and Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 1996, 2001) in dialogue with authors in the field of education. It is a discursive analysis of Marcos Bagno's opinion article entitled “The Catastrophe of Letters Programs”, where we discuss the context of discursive production; discourse, its lexical choices and meaning effects; and the Portuguese teacher training. We seek to analyze the author’s discourse from the harsh criticism he makes in the text against the teachers training in Letters programs, as well as to reflect on the current situation of teacher education and the teaching of Portuguese Language in Brazil. The analyzed text reaches its goal of attracting the target reader’s attention and raises reflections from the said and unsaid present in it when analyzed from the explicit and implicit role in discourse (DUCROT, 1984).

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Author Biographies

Tainá Almeida, Universidade Federal da Bahia (Ufba)

Doutoranda em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Mestre em Letras: Cultura, Educação e Linguagens pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

 

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)/Centro de Formação de Professores. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Realizou estágio de pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Realizou estágio de pós-doutorado em Letras pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb). Líder dos Grupos de Pesquisa/CNPq: Docência, Currículo e Formação (DOCFORM) e Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (GPEP).

Lucimar Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Mestre em Educação pela Universidade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).  Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (GPEP).

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Published

2020-07-02

How to Cite

Almeida, T., Ferreira, L. G., & Ferreira, L. G. (2020). PORTUGUESE TEACHER TRAINING: A TEXT ON DISCURSIVE ANALYSIS. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.5770