CLASSROOM RESEARCH: A WORK WITH MULTIMODAL RETEXTUALIZATION

Authors

  • Roberta Garcia Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6148

Abstract

To teach technology-integrated Portuguese, it is important to understand students' expectations and learning objectives, as interaction in a contemporary society requires more complex literate practices. The school, one of the leading literacy agencies, needs to consider the social practices in which reading and writing are used by students in digital environments. In this sense, our research starts from the implementation and analysis of an action research, focusing on the retextualization of lyrics for hypercounts, with emphasis on the insertion of multimodal elements. Our target audience were 8th and 9th grade students in a municipal school in Brumadinho / MG. With this work, we aimed to verify how the process of multimodal retextualization took place, besides analyzing, through Jewitt's theories (2013), how multimodal resources were inserted in the retextualized genre, to complement and broaden the meaning of the text. As a result we realize the contribution to the reflection regarding the retextualization of printed texts to hypertexts and the perception that multimodal elements are not simply artifacts inserted into the written text, but elements that aggregate broad networks of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberta Garcia, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda em Linguística Aplicada, na linha de Linguagens e Tecnologia, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Linguística Aplicada, com ênfase em ensino de leitura e escrita em língua materna, pela UFMG. Pós-graduada em Atendimento Educacional especializado pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora de Língua Portuguesa, com 20 anos de experiência, no ensino básico.

References

DELL’ISOLA, R. L. P. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

GARCIA, R. Contos e hipercontos: literatura digital interativa (2015). Disponível em: http://garciaroberta38.wixsite.com/contosehipercontos Acesso em: 10 jan. 2020.

JEWITT, C. Multimodal methods for researching digital technologies. In: PRICE, S; JEWITT, C; BARRY B. (Orgs.) The SAGE handbook of digital technology research. SAGE: Los Angeles, p. 250-265, 2013. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/293275174_Multimodal_methods_for_researching_digital_technologies Acesso em: 28 dez. 2019.

KRESS, G. van LEEUWEN, T. Reading Imagens: The Grammar of Visual. Nova York: Routledge, 2006.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividade de retextualização. São Paulo: Cortez, 2007.

MARCUSCHI, L. A. & XAVIER, A. C. (Orgs.) Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2004.

MATÊNCIO, M. L. M. Referenciação e retextualização de textos acadêmicos: um estudo do resumo e da resenha. In: III Congresso Internacional da Abralin. Anais. 2003. Disponível em: http://www.letramento.iel.unicamp. br/publicacoes/artigos/referenciacao_e_retextualizacao_MariaMatencio.pdf. Acesso em: 22 abr. 2015.

MENEZES, V. Multimedia Language Learning Histories. In: KALAJA, P.; MENEZES, V.; BARCELOS, A.M.F. (orgs.) Narratives of Learning and Teaching EFL (p. 199-213). Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008.

MILLER, C. Genre as Social Action (1984), Revisited 30 Years Later (2014). Letras & Letras, IV SIELP, v. 31, n. 3 (jul./dez. 2015) - ISSN 1981-5239. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras. Acesso em 10 jan 2020.

RODRIGUES, R. H. et al. Linguística textual: 4º período. Florianópolis: UFSC/LLV/CCE, 2012.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SPALDING, M. Um estudo em vermelho (2009). Disponível em: http://www.hiperconto.com.br Acesso em: 28 jun. 2019.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo, Cortez, 2011.

Published

2020-07-02

How to Cite

Garcia, R. (2020). CLASSROOM RESEARCH: A WORK WITH MULTIMODAL RETEXTUALIZATION. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6148