RECONTEXTUALIZATION OF PORTUGUESE LANGUAGE CURRICULUM IN A CLASSROOM OF A QUILOMBOLA SCHOOL

Authors

  • Elenilson Evangelista Silva Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)
  • Benedito Eugenio Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6445

Keywords:

Recontextualização. Ensino de Língua Portuguesa. Educação Escolar Quilombola. Currículo

Abstract

This article presents the results of an ethnographic research, through observations, interviews and documentary analysis, whose objective is to analyze the process of recontextualization in the discipline of Portuguese Language in a multiseriate class of 1st and 2nd years of elementary school in a quilombola school located in the community of Baixão, located in the municipality of Vitória da Conquista. For the analysis of the data, we used the sociological theory of Bernstein (1996), paying particular attention to the official and pedagogical recontextualizing fields. The teacher's curriculum practice shows evidence that allows her to be seen as a visible pedagogy.

 

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Author Biographies

Elenilson Evangelista Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Mestrando em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

Benedito Eugenio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

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Published

2020-07-02

How to Cite

Silva, E. E., & Eugenio, B. (2020). RECONTEXTUALIZATION OF PORTUGUESE LANGUAGE CURRICULUM IN A CLASSROOM OF A QUILOMBOLA SCHOOL. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6445