COLLABORATIVE CONTINUING EDUCATION: A RESEARCH EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6538

Keywords:

Ações colaborativas; Formação de professores; Pesquisa-ação-crítico-colaborativa.

Abstract

The aim of this paper is to present the partial results of a collaborative-critical-action-research (Pimenta, 2005), developed within the scope of continuing education for teachers in the early years of elementary school, in order to investigate if the collaborative actions proposed would cause changes in the language conceptions of the participating teachers. In line with the concerns of Applied Linguistics, we developed a qualitative interpretative research (Bortoni-Ricardo, 2008), following the assumptions of collaborative-critical-action-research, in an adaptation of the proposal of Magalhães (2004). Based on the understanding that language conceptions affect the methodological directions of working with language (Geraldi, 2011 [1984]), the training took place in the second semester of 2019, and initially had the participation of 74 teachers, in six meetings distributed throughout the semester, totaling 24 hours. From the analysis of posters produced at the beginning and at the end of the training, we verified that there was a significant change in the concepts presented by the participants

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Cristina de Souza, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Professora do Curso de Letras da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Realeza. Doutora em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (Uel).

References

1. BOHN, H. I. Ensino e aprendizagem de línguas: os atores da sala de aula e a necessidade de rupturas. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p. 79-98.
2. BONINI, Adair.; COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. O contexto de produção da Base Nacional Comum Curricular (BNCC): cenas dos bastidores. In: COSTA-HÜBES, T. da C.; KRAEMER, M. A. D. (Orgs.). Uma leitura crítica da Base Nacional Comum Curricular: compreensões subjacentes. Campinas, Mercado de Letras, 2019. p. 17-39.
3. BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo, Parábola Editorial, 2008.
4. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.
5. BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
6. CAVALVANTI, M. C. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p. 211-226.
7. COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. 2012a. Reflexões sobre os encaminhamentos de produção textual: enunciados em diálogo com outros enunciados. In: Encontro do CELSUL – Círculo de Estudos Linguísticos do Sul, 10, 2012a, Cascavel. Anais do X Encontro do CELSUL. Cascavel: UNIOESTE, 2012a, p. 1-15.
8. _______. Análise de textos de alunos dos anos iniciais: orientações para um possível diagnóstico. Working Papers em Linguística, v. 13. n. 3, p. 01-20, 2012b.
9. FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
10. GEDOZ, S. A formação continuada e suas implicações no trabalho com os gêneros discursivos: um estudo de caso com docentes dos anos iniciais. 2011. 189 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2011.
11. GERALDI, J. W. Portos de Passagem. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013[1991].
12. _______. O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011[1984].
13. GUEDES, P. C. Formação do professor de português: que língua vamos ensinar?. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
14. JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. 25. ed. São Paulo: Cultrix, 2008[1976].
15. KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p. 39-58.
16. LEFFA, V. J. A auto-heteroecoformação tecnológica. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p. 59-78.
17. MAGALHÃES, M. C. C. A linguagem na formação de professores reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, M. C. C. (org.). A formação do professor como profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 45-62.
18. MENEGASSI, R. J. Concepções de escrita. In: SANTOS, A. R. dos; RITTER, L. C. B.; MENEGASSI, R. J. (orgs.). Escrita e ensino. 2. ed. Maringá: EDUEM, 2010, p. 11-24.
19. MILLER, I. K. de. Formação de professores de línguas: da eficiência a reflexão crítica e ética. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p. 99-122.
20. MOITA LOPES, L. P. da. Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
21. NÓVOA, A. Dize-me como ensinas, dir-te-ei quem és e vice-versa. In: Fazenda, I. (org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 2. ed., Campinas: Papirus, 1997, p.29-41.
22. ________. Profissão professor. Porto, Portugal: Porto Editora, 1998.
23. PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: SEED, 2018.
24. PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa. v. 3 n. 31, p. 521-539, 2005.
25. ROSA, D. C. da. Encaminhamentos de produção de textos nos anos iniciais: um exercício de escrita ou uma atividade de interação? 2014. 245 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2014.
26. ROSSI, J. C. Ações colaborativas nos anos iniciais: um olhar para as práticas de formação e reescrita textual em formação continuada. 2019. 176 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2019.
27. RUIZ, E. M. S. D. Como corrigir redações na escola.. Campinas: Mercado das Letras, 2001.
28. SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (ed.). Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002, p. 155-177.
29. TURKIEWICZ, R. de O. S. Ações colaborativas para encaminhamentos da produção e da reescrita textual no ensino fundamental. 2016. 370 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2016.
30. VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018[1929].

Published

2020-07-02

How to Cite

Souza, A. C. de, & Costa-Hübes, T. da C. (2020). COLLABORATIVE CONTINUING EDUCATION: A RESEARCH EXPERIENCE. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6538