THE REFRAME OF READING TEACHING PROVIDE BY TEACHER TRAINING: A CASE STUDY FROM LIFE NARRATIVES

Authors

  • Francisco Rogiellyson da Silva Andrade Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Priscila Sandra Ramos de Lima Universidade Federal do Ceará
  • Dannytza Serra Gomes Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6571

Keywords:

Concepções de leitura; Ensino de leitura; Formação docente.

Abstract

In this article, which is a result of our studies in the Master's course, we have as main objective to analyze conceptions of reading that emerge from the narrative of experience and praxis about reading by a literacy teacher who, at the time she was interviewed, was still graduate student in Pedagogy. For this, we start from the theoretical considerations of Kleiman (1997), Silva (1999), Koch; Elias (2012) and Braggio (1992), authors who synthesize the main conceptions of reading that guide pedagogical actions within the scope of teaching this skill. Methodologically, we established a dialogue between the ethnosociology of Bertaux (2010) and the clinical data collection and analysis approach proposed by Vasconcelos (2005), defending a methodology that adopts life narratives as an object of analysis in an inductive perspective of hypothesis construction, based on the case studies. The analysis shows that the experiences of the teacher, in her narration, were traumatic, as they were only a way to evaluate the interpretation. As a result, the theoretical-methodological discussions reframed the way the teacher selects activities to work on reading. We conclude that it is important to have a solid initial and continuous professional training that can make teachers always rethink their conceptions and methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Rogiellyson da Silva Andrade, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutorando em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Priscila Sandra Ramos de Lima, Universidade Federal do Ceará

Mestra em Linguística pela Universidade Federal do Ceará e professora de Língua Inglesa na Secretaria Estadual da Educação do Ceará.

Dannytza Serra Gomes, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFC. Realizou estágio de pós-doutoramento em Ciências da Educação pela Universidade do Porto.

References

1. BERTAUX, D. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Tradução de Zuleide Alves Cardoso Cavalcante e Denise Maria Gurgel Lavallée. São Paulo: Paulus, 2010.
2. BRAGGIO, S. L. B. Leitura e alfabetização: da concepção mecanicista à sociopsicolinguística. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
3. BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em 10 de agosto de 2019.
4. _______. Parâmetros curriculares nacionais: 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
5. _______. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEF, 1998.
6. CAVALCANTE, M. M. Entrevista com Mônica Cavalcante. Entrevistadora: Associação Brasileira de Linguística - ABRALIN. Entrevistada: Mônica Magalhães Cavalcante. Campinas: ABRALIN, 01 mar. 2019. Podcast. Disponível em: https://goo.gl/CDDe9u. Acesso em: 04 mar. 2019.
7. FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Tradução de Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
8. _______. A criança, o professor e a leitura. Tradução de Marleine Cohen e Carlos Mendes Rosa. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.
9. _______. Modos de ser leitor: Aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Tradução de Lúcia P. Cherem e Suzete P. Bornatto. Curitiba: Editora UFPR, 2008.
10. FRANCO, C. de P. Por uma abordagem complexa de leitura. In: TAVARES, K.; BECHER, S.; FRANCO, C. (Orgs.). Ensino de Leitura: fundamentos, práticas e reflexões para professores da era digital. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras da UFRJ, 2011, p. 26-48.
11. FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2003.
12. _______; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo leitura da palavra. São Paulo: Paz e Terra, 1994.
13. JOSSO, M. Experiências de vida e Formação. Tradução de José Cláudio e Júlio Ferreira. 2 ed. Natal: EDUFRN, 2010.
14. KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. 5. ed. São Paulo: Pontes, 1997.
15. KOCH, I. V. G.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
16. LARROSA, J. La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. Barcelona: Laertes, 1996.
17. LEFFA, V. J. Interpretar não é compreender: um estudo preliminar sobre a interpretação de texto. In: _______; ERNST, A. (Org.). Linguagens: metodologia de ensino e pesquisa. Pelotas: Educat, 2012, p. 253-269.
18. ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
19. PINEAU, G.; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Tradução de Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passegi. Natal: EDUFRN, 2012.
20. RIBEIRO, P. B. O discurso docente (re)velado no gênero memorial. 2008. 293 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
21. SILVA, E. T. Concepções de leitura e suas consequências no ensino. Perspectiva, Florianópolis, v. 17, n. 31, p. 11-19, jan./jun. 1999.
22. STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
23. VASCONCELOS, S. Clínica do Discurso: a arte da escuta. Fortaleza: Premius, 2005.

Published

2020-07-02

How to Cite

Andrade, F. R. da S., Lima, P. S. R. de, & Gomes, D. S. (2020). THE REFRAME OF READING TEACHING PROVIDE BY TEACHER TRAINING: A CASE STUDY FROM LIFE NARRATIVES. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6571