The THE SONG IN PORTUGUESE LANGUAGE HANDBOOK: A DISCUSSION BASED ON LITEROMUSICAL LITERACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6588

Keywords:

Canção, Gênero do discurso, Livro didático, Letramento literomusical

Abstract

The concern in forming competent and autonomous individuals, capable of acting in different fields and occupying different positions in front of the current discourses in society, has contributed to the emergence of research aimed at teaching that privileges literacy practices. Based on these considerations, this article aims to discuss the concept of literacy in relation to social practices, reflecting on the possibilities of literomusical literacy at school. To this end, we propose the analysis of the corpus constituted from the activities on the song as discursive genre presented by the textbook collection of elementary school, Português: Linguagens, approved by PNLD/2017 and endorsed by the Pinheiros city educational network. In general, the reflection is based on the concepts of literacy (SOARES, 2000 [1998]), multiple literacy (ROJO, 2009), literomusical literacy (COELHO DE SOUZA, 2014; 2015). In turn, the analysis of the textbook and the didatized songs is based on the dialogical perspective of language (VOLOCHINOV, 2017 [1929]) and the conception of genres of discourse (BAKHTIN, 2016 [1952-1953]). The results achieved indicate that song as a teaching object in the textbook does not favor literomusical literacy, as it neglects musical language and social practices involving the song genre, limiting the song to a traditional school task.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Silva Moreto Cabral, Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc)

Mestre em Letras: Linguagens e Representações pela Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc).  Vinculada ao grupo de pesquisa Estudos de Linguagem, Argumentação e Discurso (ELAD/CNPq).

Yuri Batista, Universidade de São Paulo (Usp)

Mestre em Letras: Linguagens e representações pela Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc). Doutorando em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (Usp). Bolsista FAPESP e em regime de cotutela com a Université de Paris- França.  Pesquisador vinculado ao grupo de pesquisa DIÁLOGO-Usp.

Eduardo Lopes Piris, Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc)

Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo (Usp). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e na Universidade de Buenos Aires (Uba). Docente da Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc).

References

1. BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas de edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016 [1952-1953].
2. _______. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra; prefácio à edição francesa Tzvetan Todorov. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1920-1923].
3. BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Guia de livros didáticos: PNLD 2017: língua portuguesa – Ensino fundamental anos finais. Brasília, DF: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2016.
4. CALISSI, Luciana. A música popular brasileira nos livros didáticos de história. In: Anais do XXIII simpósio nacional de história – ANPUH, Londrina, 2005. p. 1-8.
5. CEREJA, W.R.; MAGALHÃES T. C. Português: linguagens. 6º ao 9º anos. Manual do professor, São Paulo: Saraiva, 2015.
6. COELHO DE SOUZA, José Peixoto. Letra e música no ensino de português como língua adicional: uma proposta de letramento literomusical. 2014.Tese (Doutorado em Linguística Aplicada), Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014.
7. COSTA, Nélson Barros da. Canção popular e ensino de língua materna: o gênero canção nos Parâmetros Curriculares de Língua Portuguesa. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. 1, jul./dez., p. 9-36, 2003.
8. _______. As letras e a letra: o gênero canção na mídia literária. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, p. 107-121, 2007.
9. KLEIMAN, Angela. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
10. KLEIMAN, A.; GRANDE, Paula B. Intersecções entre a linguística aplicada e os estudos de letramento: desenhos transdisciplinares, éticos e críticos de pesquisa? Revista Matraga, v. 22, p. 11-30, 2015. Disponível em: http://www.publicações.uerj.br/index.php/matraga/article/view/17045
11. MTS. Método de teoria e solfejo com aplicação ao hinário. Distribuído pela Congregação Cristã no Brasil. Rua Visconde de Parnaíba, no1616 – Anexo: Bloco G, CEP 03164-300. São Paulo, 2014.
12. MUNAKATA, Kazumi. Livro didático e formação do professor são incompatíveis? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 1, 2001, Brasília. Simpósios [do] Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores. Marilda Almeida Marfan (Organizadora). Brasília: MEC; SEF, p. 89-94, 2002.
13. ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
14. _______. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, p. 11-31, 2012.
15. ROJO, R.; BARBOSA, Jacqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
16. SOARES, Magda B. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2000 [1998].
17. STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
18. VIEIRA, Eliane A. P. ; SILVA, Flávia Danielle S.; ALENCAR, Maria Aparecida M. A canção: roda-viva. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 181-198.
19. VOLOCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

Published

2020-07-02

How to Cite

Cabral, J. S. M., Batista, Y., & Piris, E. L. (2020). The THE SONG IN PORTUGUESE LANGUAGE HANDBOOK: A DISCUSSION BASED ON LITEROMUSICAL LITERACY. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6588