On The Floor of Huambo. Factors that influence failure in mathematics discipline at the High Scholl Comandante Kapango

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i2.11185

Keywords:

Angola; Failure; Mathematics; Students; Teachers

Abstract

This article results from the dissertation presented by the first author. It is intended to reflect on some of the factors that influence failure in mathematics, in the dimension of the teacher, the student and the parents. The research derives from a mixed methodology: qualitative and quantitative, in which it is proposed to analyze dynamics of the educational establishment, High School Comandante Kapango, in the Province of Huambo, Angola, in order to analyze the students' achievement in mathematics. Besides the students, teachers of the 11th grade of the Angolan Education System and the students' families were also interviewed. Thus, we posed the question: What are the factors that influence failure in mathematics discipline at the High School Comandante Kapango? Failure of students in mathematics can be influenced by intrinsic factors, but also by extrinsic factors. It was possible to establish that the intrinsic factors to the student are aggravated by the weak support of the families, in the performance of school tasks, and of the teachers. In other way, all the participants in this research, even the teachers themselves, are unanimous in stating that teachers have difficulty in better guiding the students, due to the length of the classes.

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Author Biographies

Arminda Marisa Chilembo, aCentro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Lisboa, Portugal

Licenciada em Matemática Pelo Instituto Superior de Ciências da Educação-
ISCED Huambo em 2012. Mestre em Ciências da Educação na Especialidade de Politicas Publicas e
contextos Educativos em 2020 pela Universidade Lusófona de Lisboa. Doutoranda em Ciências da Educação na Universidade Lusófona de Lisboa 2021/2022. Inspetora Geral da Administração Geral do Estado ( IGAE) , na Administração Municipal do Huambo. Professora Colaboradora, No Instituto Superior Politécnico Ekuikui II do Huambo. Desempenhou as funções de Consultora da Administração Municipal do Huambo pelo Sector das Cacilhas. E-mail: secretariado.ceied@ulusofona.pt

Ana Sofia António, Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Lisboa, Portugal & IPLUSO Ensino Politécnico da Lusofonia, Lisboa, Portugal

Doutorada em Educação pela Universidade Lusófona, em 2013. É Mestre pela mesma Universidade, em Ciências da Educação com especialização em educação, desenvolvimento e políticas educativas. Licenciou-se em Educação na área de Matemática e Ciências, pela Escola Superior de Educação de Lisboa, em 1997. Foi professora do 1º ciclo do Ensino Básico e subdiretora, em Lisboa. É atualmente professora do 2.º ciclo do ensino básico de Matemática e Ciências Naturais, no concelho de Cascais, e
Professora Convidada da Escola Superior de Educação da Lusofonia, IPLUSO. Participou no projeto The Construction of Teacher Profession in Secondary School (1947 ¿ 1974). Training, Paths, Identities, realizado no âmbito da Unidade de Investigação e Desenvolvimento: Observatório de Políticas de
Educação e de Contextos Educativos. Integrou o projecto de investigação Educating the Global Citizen: Globalization, Educational Reform and the Politics of Equity and Inclusion in 12 Countries, com a coordenação científica do Professor Doutor António Teodoro. É investigadora do projeto; Uma
história de sucesso Portugal e o PISA (2000-2015)” e do projeto “RePeMe: E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal”. Tem sido Membro da Comissão científica Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa e do World Conference on Qualitative Research. E-mail: sof_antonio@hotmail.com

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Published

2022-12-31

How to Cite

Chilembo, A. M. ., & António, A. S. (2022). On The Floor of Huambo. Factors that influence failure in mathematics discipline at the High Scholl Comandante Kapango. INTERMATHS, 3(2), 108-119. https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i2.11185

Issue

Section

Artigos