A historical and epistemological study on the mathematical object Orthogonal Symmetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i1.7429

Keywords:

Geometric Transformations, Mathematical Object, Orthogonal Symmetry

Abstract

This work is an excerpt from an already completed doctoral thesis, in which we conducted a study on the mathematical object Geometric Transformations in the plane, more specifically on Orthogonal Symmetry. Initially, we present some elements of the historical and epistemological development of Geometric Transformations in the plane, followed by the importance of the group of geometric transformations in the classification of geometries and, finally, a study on orthogonal symmetry. The aim of this study was to understand the mathematical object Orthogonal Symmetry from both a historical and epistemological point of view, for this, it was necessary to cover a larger field of knowledge. The article favors the understanding of the importance of teachers and future mathematics teachers to understand Orthogonal Symmetry not only as symmetry in the object, in which the role of the axis of symmetry in geometric figures, its characteristics in elements of nature and its influence in the art world, but also the mathematical object Orthogonal Symmetry in which its definition and mathematical properties must be studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BOYER, C.B. História da Matemática. Trad. Elza F. Gomide, 2ª ed. São Paulo: Edgar Blücher, 1996.

GALIULIN, R. V. To the 150th Anniversary of the Birth of Evgraf Stepanovich Fedorov (1853–1919): Irregularities in the Fate of the Theory of Regularity. Crystallography Reports, Vol. 48, n. 6, p. 899–913. Moscou, Rússia, 2003.

JAHN, A. P. Des transformations des figures aux transformations ponctuelles: étude d'une séquence d'enseignement avec Cabri-géomètre II. Relations entre aspects géométriques et fonctionnels en classe de Seconde. 1998. Tese (doutorado em Didática da Matemática). Universidade Joseph Fourier Grenoble I. França. 1998.

EVES, Howard. Introdução à História da Matemática. Trad. Hygino H. Domingues. Editora da Unicamp. 3ª edição. Campinas, São Paulo. 2002.

SILVA, C. V. A prática docente e sua influência na construção de conceitos geométricos: um estudo sobre o ensino e a aprendizagem da simetria ortogonal. 2015. 322 f. Tese (doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - São Paulo, 2015.

CHASLES, M. Aperçu Historique sur l’origine et le développement des méthodes en géométrie. Secunde Edition. Gauthier-villars, imprimeur libraire, 1875. Paris. França.

COXETER, H. S. M; GREITZER, S. L. Geometry Revisited. The Mathematical Association of America. Washington. USA. 1967.

PIAGET, J; GARCIA, R. Psicogênese e história das ciências. Trad. Maria Fernanda de Moura Rebelo Jesuíno, 1ª ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1987.

BIRKHOFF, G. BENNETT, M. K. Felix Klein and his Erlanger Programm. History and philosophy of modern mathematics, 145-176, Minnesota Stud. Philos. Sci. XI, Univ. Minnesota Press, Minneapolis, MN, 1988.

LIMA, E. L. Coordenadas no plano com as soluções dos exercícios. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática, IMPA, Rio de Janeiro, 2002.

LIMA, E. L. Isometrias. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática, IMPA, Rio de Janeiro, 1996.

PASTOR, A. J.; RODRIGUES, A. G. El grupo de lãs Isometrias del Plano. Coleção Educacíon Matemática em secundaria. Editorial Síntesis. Espanha, 1995.

ALVES, S.; GALVÃO, M. E. E. L. Um estudo geométrico das transformações elementares. São Paulo: IME/USP. 1996.

GRENIER, D. Construction et étude du fonctionnement d’un processus d’enseignement sur la symétrie orthogonale en sixiême. 1988. Tese (doutorado em Didática da Matemática). Universidade Joseph Fourier Grenoble I. França, 1988.

Published

2021-06-30

How to Cite

Silva, C. V., & Almouloud, S. A. . (2021). A historical and epistemological study on the mathematical object Orthogonal Symmetry. INTERMATHS, 2(1), 71-87. https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i1.7429

Issue

Section

Artigos