The importance of narratives for research in Ethnomodelling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9831

Keywords:

Educação Matemática, Narrativas, Etnomodelagem, Cultura

Abstract

This theoretical article presents arguments that highlight the contributions of narratives to the development of research on Ethnomodelling. It is understood that narratives help to understand historical facts and facts inherent to different cultures. In this sense, it is believed that these actions can meet research in Ethnomodelling, since their use occurs through observation, valuing the tacit knowledge of cultural groups, and the possible relationships of this knowledge with Academic Mathematics. Thus, it is observed that the dialogues with the people who make up the investigated cultural group can be a promising source of data to understand the relationships established by the researcher, supporting the glocal approach, which connects tacit knowledge to academics, through the construction of ethnomodels.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jailda da Silva dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa-BA, Brasil

Graduanda em Licenciatura em Matemática no Centro de Formação de Professores na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC). Bolsista de Iniciação Cientifica pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC - CNPq).

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa-BA, Brasil

Doutora em Educação em Ciências e Matemática (PUCRS). Professora adjunta de Ensino de Matemática no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Amargosa, BA. Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC).

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC) Ensino Fundamental, MEC. Brasília. 2017.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem Matemática & Resolução de Problemas, Projetos e Etnomatemática: Pontos Confluentes. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.7, n.2, p.197-219, novembro 2014 ISSN 1982-5153.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo – Editora Livraria Física – 2016.

CORTES, D. P. O. Re-significando os conceitos de função: um estudo misto para entender as contribuições da abordagem dialógica da etnomodelagem. 2017. 226 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) - Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2017.

CUNHA, J. L. CARDÔZO, L. S. Ensino de História e formação de professores: narrativas de educadores. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 42, p. 141-162, out./dez. 2011.

D’AMBROSIO, U. A História da Matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na educação matemática. In: BICUCO, M. A. Pesquisa em Educação Matemática: Concepções & Perspectivas, Editora UNESP, São Paulo, pp. 97-115, 1999.

D’AMBROSIO, U. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, v.10, n.1, jan./jun. 2008.

GALVÃO, C. NARRATIVAS EM EDUCAÇÃO. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.

LIMA, V. M. R.; GESSINGER, R. M. Narrativas e pesquisa educacional: alguns questionamentos. In.: LIMA, V. M. R,; HARRES, J. B. S.; PAULA, M. C. P. Caminhos da pesquisa qualitativa no campo da Educação em Ciências: pressupostos, abordagens e possibilidades. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018, p. 111-125

PIMENTEL, C. C. Etnomodelagem: uma abordagem de conceitos geométricos no cemitério de Arraias – TO. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2019.

REIS, P. R. AS NARRATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan./dez. 2008

ROSA, M. OREY, D. Etnomodelagem como um movimento de globalização nos contextos da Etnomatemática e da Modelagem. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), v.5, n.11, janeiro-abril / 2020.

SANTOS, J. Produção Artesanal de Chocolate e Etnomodelagem: construção do conceito de função por estudantes do Ensino Fundamental. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz.

Published

2021-12-28

How to Cite

Santos, J. da S. dos, & Elizabete de Freitas Madruga, Z. (2021). The importance of narratives for research in Ethnomodelling. INTERMATHS, 2(2), 195-211. https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9831

Issue

Section

Dossier