A coesão na leitura de textos de curiosidade científica: um estudo com alunos de 5º e 6º anos do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/232521.9.1-27

Keywords:

Reading, Scientific curiosity texts, Teaching technologies, Reading comprehension, Textual awareness

Abstract

This article presents a study linked to another original project – closed in 2021 – which had the support of CNPq and FAPERGS. The research carried out is anchored in psycholinguistic assumptions about reading and reading comprehension. During the project, 205 Elementary School students from 5th and 6th grades, coming from 4 schools in Rio Grande do Sul (3 public schools and 1 social work school), participated in a teaching intervention that focused on the development of reading comprehension skills and textual awareness of its participants. The article presents the development of reading materials in digital technologies, based on texts of scientific curiosities and ludic, interactive questions, organized into four content modules (superstructure, coherence, lexical cohesion and grammatical cohesion); however, the lexical cohesion and grammatical cohesion modules are focused on this study. In order to assess the contribution of the intervention, a pretest – before the workshops – and a post-test – after the workshops were applied. Data was organized and analyzed, considering the reading comprehension and textual awareness scores in lexical cohesion and grammatical cohesion modules, as well as analyzed among the 4 school groups. In this context, a varied performance was observed, with a development of up to 13.54% in the students' scores. The project is relevant for encouraging the creation of teaching and learning technologies, bringing together Psycholinguistics and digital technologies in an interesting and engaging way, as well as aiming at the development of reading skills of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAM, Jean-Michel. A Linguística: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.

BAARS, Bernard. A cognitive theory of consciousness. Cambridge: Cambridge Univ., 1993.

BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2009.

BORGES, Caroline; PEREIRA; Vera Wannmacher. Relações entre compreensão leitora, procedimentos de leitura e conhecimentos prévios, considerando objetivos de leitura. In: Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 40, n. 2, set, 2018, p. 1-12.

BUBLITZ, Graziela. A consciência semântico-pragmática de crianças que ingressam aos seis anos no Ensino Fundamental. In: Trevisan, Albino; Mosquera, Juan José Mouriño; Pereira, Vera Wannmacher (org.). Alfabetização e cognição. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011.

CAPOVILLA, Fernando; CAPOVILLA, Alessandra. Prova de consciência sintática normatizada e validada: para avaliar a habilidade metassintática de escolares de 1ª a 4ª séries do Ensino Fundamental. São Paulo: Memnon, 2006.

CHAROLLES, Michel. Introduction aux problèmes de la cohérence des textes. In: Langue Française, Paris, n. 38, mai. 1978, p. 7-41.

COLOMER, Teresa.; CAMPS, Anna. Ensinar a ler e ensinar a compreender. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.

COSCARELLI, Carla Viana. Entre textos e hipertextos. In: COSCARELLI, Carla Viana (org). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte: Autêntica, 2002, p. 111-118.

DEHAENE, Stanislas. Les neurones de la lecture. Paris: Odile Jacob, 2007.

DEHAENE, Stanislas. Signatures of consciousness: a talk by Stanislas Dehaene. [Entrevista concedida a] Edge, Paris, 2009, material online. Disponível em: https://www.edge.org/conversation/signatures-of-consciousness. Acesso em 12 de agosto de 2022.

GOMBERT, Jean Émile. Metalinguistic development. Chicago: The University of Chicago Press: 1992.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, Ruqaiya. Cohesion in English. London: Longman, 1976.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. IDEB: Resultados e Metas. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: http:// ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultadoBrasil.seam?cid=3211181. Acesso em: 16 ago. 2022.

IPM - INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. INAF Brasil 2018. São Paulo: IPM, 2018. Disponível em: https://ipm.org.br/relatorios. Acesso em: 10 ago. 2022.

KATO, Mary. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

LEFFA, Vilson. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra-Luzzatto, 1996.

PEREIRA, Vera Wannmacher. Compreensão da leitura e consciência textual nos anos iniciais. In: Signo. Florianópolis: UNISC, v. 38, 2013, p. 29-43.

PEREIRA, Vera Wannmacher; SCLIAR-CABRAL, Leonor. Compreensão de textos e consciência textual: caminhos para o ensino nos anos iniciais. Florianópolis: Insular, 2012.

PINTO, Maria da Graça Lisboa. A pesquisa em linguagem ou da exploração de um complexo disciplinar com exigências metodológicas próprias. In: Pereira, V. W.; Guaresi, R. (orgs.), Leitura e escrita em avaliação: A ciência em busca de maior esclarecimento da linguagem verbal [Recurso eletrônico]. Vitória da Conquista: Fonema e Grafema, 2020, p. 25-49.

POERSCH, José Marcelino. Contribuições do paradigma conexionista na obtenção de conhecimento linguístico. In: LAMPRECHT, R. (Org). Anais do IV Encontro Nacional sobre Aquisição da Linguagem. Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 33, n. 2, 1998, p. 37-42.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Processamento bottom-up na leitura. In: Veredas on-line: Revista de Estudos Psicolinguísticos, Juiz de Fora, v. 12, n. 2, 2008, p. 24-33. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/artigo02.pdf, acesso em 16 ago. 2022.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Processamento da leitura: recentes avanços das neurociências. In: PEREIRA, Vera Wannmacher; COSTA, Jorge Campos da (orgs.). Linguagem e cognição: relações interdisciplinares. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009, p. 49-60.

SLAMA-CAZACU, Tatiana. Psicolinguística Aplicada ao ensino de línguas. São Paulo: Pioneira, 1979.

SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003.

SPINILLO, Alina; MOTA, Márcia da; CORREA, Jane. Consciência metalingüística e compreensão da leitura: diferentes facetas de uma relação complexa. Educar em Revista. Curitiba: Ed. UFPR, n. 38, set./dez. 2010, p. 157-171.

SPINILLO, Alina. A dimensão social, linguística e cognitiva da compreensão de textos: considerações teóricas e aplicadas. In: Mota, M. P. da, & Spinillo, A. G. (orgs.), Compreensão de textos (pp. 171-198). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

VAN DIJK, Teun. La ciencia del texto: un enfoque interdisciplinario. Espanha: Paidós Ibérica, 1992.

Published

2022-12-19

How to Cite

Baretta, D., Pereira, V. W., Borges, C. B., & Schmidt, D. S. (2022). A coesão na leitura de textos de curiosidade científica: um estudo com alunos de 5º e 6º anos do Ensino Fundamental. Língu@ Nostr@, 10(2), 183-210. https://doi.org/10.29327/232521.9.1-27