O Mercado das Palavras (2023) in hybrid/remote learning: exploring the technological potentialities in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v12i1.14750Keywords:
O Mercado das Palavras, Hybrid/remote learning; Literacy, Literacy, ReadingAbstract
Fostering reading learning amidst a global epidemiological crisis, such as the COVID-19 pandemic, demands an adaptive and innovative approach. It is in this challenging scenario that initiatives like the LEIA Project emerge as a response to this urgency by providing activities tailored to the various stages of reading competence development. One of the focused working groups within this project has concentrated on literacy, devising material that encompasses the fundamentals of literacy and numeracy, emphasizing the intrinsic relevance of reading in daily life: O Mercado das Palavras (2023), a work aimed at the children's audience, accompanied by activity books, videos, and other multimedia tools, thus generating multiple pathways to access the narrative. With the aim of facilitating the exploration of this resource in the pedagogical context, the present study aims to outline guidelines and strategies for educators, demonstrating how this material can be effectively adapted to the demands of remote/hybrid teaching.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em: 05 mar. 2019.
Conferência de consenso ler, compreender, aprender como garantir o desenvolvimento das competências leitora? In: GABRIEL, Rosângela; GUIMARÃES, Rafael E.; TOWNSEND, Sabrine A. M. Alfabetização: Interculturalidade, cognição e diversidade linguística. Campinas: Pontes, 2021. ISBN: 978-65-5637-156-6. Disponível em: <https://www.unisc.br/images/cursos/stricto/ppgl/2022/ALFABETIZAO.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2022.
DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler.Tradução de Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.
GABRIEL, R.; KOLINSKY, R.; MORAIS, J. O milagre da leitura: de sinais escritos a imagens imortais. DELTA, v. 32, n. 4, p. 919-951. São Paulo, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-44508205042893915.
GARCIA, Jaimeson. et. al. O Mercado das Palavras: para quem está aprendendo a ler. In: Linguagens: Múltiplos olhares, múltiplos sentidos. 2022, 182-193, 2022. Disponível em: <https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/375/pdf_375.pdf>. Acesso em: 12 de abr. de 2024.
GARCIA, Jaimeson et. al. O mercado das palavras. 1. ed. Santa Cruz do Sul, RS: Ed. dos Autores, 2023. KOLINSKY, Régine. How Learning to Read Influences Language and Cognition. In: POLLATSEK, A.; TREIMAN, R. The Oxford Handbook of Reading. Oxford: Oxford University Press, 2015. p. 377-393.
MORAIS, José. Alfabetizar para a democracia. Porto Alegre: Penso, 2014.
PEREIRA, Aline E.; GABRIEL, Rosângela; JUSTICE, Laura M. O papel da formulação de questões durante a leitura compartilhada de livros na educação infantil. Ilha do Desterro, v. 72, p. 201-221, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Língu@ Nostr@
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.