THE IMPORTANCE OF THE PROFESSIONAL ORIENTATION IN THE SECONDARY SCHOOL: THE PAPEL OF THE SCHOOL AND THE FAMILY IN THE ELECCIÓN DE LOS ESTUDIANTES
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.10932Keywords:
Career, Professional orientation, High schoolAbstract
The motivation for choosing the topic was due to the perception that many times, upon completing high school, there was still no decision on professional choices. There are several elements determine the choices of young people and, thus, offer subsidies for teachers to guide their classes in order to help their students in these choices. The perception that young people sometimes carry out cultural activities that can promote the maturation of their understanding of the importance of having competence for future professional choices with the help of the school. It justifies the need to identify, among the different contexts, which factors can influence the choices of young people and/or can contribute to their reflection, so that the decisions taken regarding their vocation are the most conscious and guided by the right reasons. . High School is the ideal period to work this choice with students. The purpose of this research is to collect data regarding professional choice, having the school and the teacher as agents of this process, considering the social and cultural context that involves each institution.
Downloads
References
ASSIS, M. H. F. et al. Impacto de palestras motivacionais e referenciais na escolha profissional de alunos do ensino médio público. Rev. Ciênc. Ext. v.9, n.3, p.188, 2013.
BARBOSA, Altemir José Gonçalves; LAMAS, Karen Cristina Alves. Orientação profissional como atividade transversal ao currículo escolar. Estudos de Psicologia, 17(3), setembro-dezembro/2012, 461-468. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/epsic/a/PkJSPjfdQj6jzhDxpQRQDCs/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 12 jan. 2022.
BRUNO. Trézia Ieda Ballerini; SORBELLO, Maria Carla Borges. Escolha profissional: realidade das escolas públicas e privadas. Pensamento Plural: Revista Científica do Unifae - São João da Boa Vista, v.2, n.2, 2008. Disponível em: <https://www.fae.br/2009/PensamentoPlural/Todas/artigo22_escolhaprofissional.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2022.
CALÔNICO JÚNIOR, F. A democratização do ensino médio no Brasil: configurações, limites e perspectivas. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2015.
CARDOSO, Ana Carolina Menghui; SERRA, Ana Caroline Chaves; CARVALHO, Ângela Caroline de; SILVA, Bianca Santos da;; SILVA, Rogério de Souza. Fatores que influenciam a escolha profissional: uma pesquisa com os estudantes do ensino médio integrado do IFSP. Scientia Vitae, vol. 7, nº 23, jan./mar. 2019. Disponível em: <http://www.revistaifspsr.com/v7n23p42-49.pdf>. Acesso em: 13 fev. 2022.
ESTEVES, Eliel Soares. Fatores que influenciam nas escolhas profissionais dos jovens do ensino médio das escolas públicas e privadas do município de Espigão d’ Oeste-RO. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Universidade Federal de Rondônia, 2014. Disponível em: <https://www.ri.unir.br/jspui/bitstream/123456789/945/2/Artigo%20ELIEL%20PDF.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2022.
FERREIRA, Mariana Barroso Bastos Santos. A decisão do jovem do ensino médio sobre a escolha pela profissão e as suas influências. Universidade de Brasília, Faculdade de Educação. Brasília, 2017. Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/18642/1/2017_MarianaBarrosoBastosSantosFerreira.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2022.
MADRUGA, Karine Aparecida. Reflexão sobre a escolha profissional: a importância da orientação profissional no ensino médio. Trabalho de Conclusão de Curso vinculado ao Curso de Especialização em Educação da Universidade do Planalto Catarinense. Lages, 2018. Disponível em: <http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/pos-graduacao/trabalhos-de-conclusao-de-bolsistas/trabalhos-de-conclusao-de-bolsistas-a-partir-de-2018/ciencias-humanas/especializacao-4/715-reflexao-sobre-a-escolha-profissional-a-importancia-da-orientacao-profissional-no-ensino-medio/file>. Aceso em 13 fev. 2022.
NEIVA, Kathia Maria Costa; SILVA, Mariita Bertassoni; MIRANDA, Vera Regina; ESTEVES, Cristiano. Um estudo sobre a maturidade para a escolha profissional de alunos do ensino médio. Rev. bras. orientac. prof [online]. 2005, vol.6, n.1 [citado 2022-02-22], pp. 1-14. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902005000100002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 05 jan. 2022.
OLIVEIRA, D. A. O ensino médio diante da obrigatoriedade ampliada: que lições podemos tirar de experiências observadas? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.91, n.228, p.269-290, 2010.
OLIVEIRA, Célia Torres de; MELO, Maria Célia de; ALMEIDA, Maria Osmilda de. Orientação vocacional no ensino médio: influências na escolha profissional. 2016. Disponível em: <https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc13-3.pdf>. Acesso em: 11 jan. 2022.
RODRIGUES, Ivete Eliana Campagnuci Carrasco; CARVALHO, Marco Antonio Batista. Alunos do ensino médio e conflitos na escolha profissional. (2012). Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_unioeste_ped_artigo_ivete_eliana_campagnuci_carrasco.pdf>. Acesso em: 04 jan. 2022.
SILVA, Lígia Terezinha Bontorin Dipp da. O jovem e a escolha profissional no século XXI. X Congresso Nacional de Educação (EDUCERE) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Curitiba, 7 a 10 nov. 2011. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/4490_3606.pdf>. Acesso em: 03 mar. 2022.
SOUZA, Leonardo Carvalho de; OLIVEIRA, Pedro Henrique Nascimento de; ADALBERTO, Beatriz Amália. Os desafios da escolha profissional para alunos do ensino médio da rede pública de Ceilândia. Revista JRG de Estudos Acadêmicos - Ano III (2020), volume III, n.7 (jul./dez.) - ISSN: 2595-1661. Disponível em: . Acesso em: 05 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.