WORKING WITH VIDEOS IN MATH CLASSES IN THE CONTEXT OF PIBID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.10966

Keywords:

Video, ensino remoto, pibid

Abstract

This work aims to present the experience lived by the authors, in the Mathematics subproject of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) (Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation) of the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) (State University of Southwest Bahia), campus Vitória da Conquista - Bahia, in the period of Remote Learning. The experience in video production mobilized the three cores of the subproject, giving undergraduates the opportunity to work with mathematics in a more interactive way, trying to contribute to the teaching and learning of elementary school students during remote teaching. For the production of videos, free applications and software available to the public were used, and due to the ease in handling the interfaces of these digital platforms, it was possible to work with the contents that the teachers developed in the synchronous context of the classes, which led to the elaboration of digital materials, that would support the asynchronous study of primary school students. For the Pibidians, the creation of videos made it possible to succinctly present mathematical concepts, as well as examples, in short videos to be made available through social networks of the mathematics subproject for students.

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Author Biographies

Taíde Regis Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Licencianda em Matemática na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Foi bolsista no Programa Institucional De Bolsa De Iniciação à Docência da UESB (PIBID/UESB). Atualmente, é integrante do Grupo de Articulação, Investigação e Pesquisa em Educação Matemática (GAIPEM) da UESB em colaboração com as Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e bolsista do Programa de Educação de Matemática de Jovens e Adultos (PEMJA). Integrante da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Bahia. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Educação Matemática.

Breno Vieira Sousa, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Licenciando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Fui bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Atualmente, participa da Iniciação Científica em Análise Numérica do Método de Newton Amortecido em Variedades Riemannianas e voluntário do Programa de Educação Tutorial Institucional (PETI), do Curso Específico de Matemática.

Jonson Ney Dias da Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) (2006), mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pelas Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (2009) e doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)/Rio Claro (2020). Atualmente é professor adjunto do Departamento de Ciências Exatas e Tecnologia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), atuando como professor nos cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia e credenciado no Mestrado Profissional em Rede em Matemática (PROFMAT) e Programa de Pós-Graduação em Educação Cientifica e Formação de Professores (PPGECFP). É integrante dos grupos de pesquisa Diálogos e Indagações sobre Escolas e Educação Matemática (DIEEM) da UNESP e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Poéticas Orais (UEFS) e coordenador do Grupo de Articulação, Investigação e Pesquisa em Educação Matemática (GAIPEM) da UESB em colaboração com as Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Diretor geral da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Bahia. Membro associado da Adults Learning Mathematics - ALM. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Educação Matemática; Educação Financeira; Modelagem Matemática; Tecnologias Digitais; Literatura Popular (Literatura de Cordel) e Educação com Pessoas Jovens, Adultas e Idosas (EPJAI).

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Published

2022-12-04

How to Cite

Regis Silva, T., Vieira Sousa, B., & Dias da Silva, J. N. (2022). WORKING WITH VIDEOS IN MATH CLASSES IN THE CONTEXT OF PIBID. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 11(02), 186-197. https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.10966