EDUCATION 4.0 IN THE HEALTH AREA: PERSPECTIVES AND CHALLENGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.11058

Keywords:

Education 4.0, Health education, Artificial intelligence, Active methodologies, Training processes

Abstract

This research aimed to explain the existing relationships between the tools inserted in the proposal of education 4.0, teaching and health, investigating publications in doctoral theses and/or master's theses related to this theme, prioritizing the temporal factor, with publications found for the period 2010-2020. With that, an integrative literature review of an exploratory nature with the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) was adopted as a methodological strategy. Each production was directed to the categories to be discussed, listed as follows: Active Health Methodologies; education 4.0 and health training processes; artificial intelligence and health learning. The results showed that the 4.0 education proposals are already a reality in the process of training and qualification of professionals and future health professionals and are extremely valuable for the development of essential skills for the job market in the health area. However, some teachers, students, professionals and health managers are not prepared to follow the changes imposed on society, the labor market and, consequently, education and health, at the same speed, pointing to the need for change and adaptations.

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Author Biographies

Pedro Fonseca de Vasconcelos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Doutorando no Programa de pós-graduação em enfermagem e Saúde (Ciências da Saúde) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus Jequié, graduado em Ciências Biológicas - Licenciatura - pela Universidade Estadual de Montes Claros (2011) e mestre em Ciências Biológicas pela mesma Universidade (2014). Atualmente é docente no Centro Universitário UNIFTC de Vitória da Conquista, no curso médico, e na Faculdade Independente do Nordeste. Trabalha nas linhas de Educação, com foco na Avaliação Formativa, e Epidemiologia. Atuou como coordenador acadêmico, coordenador adjunto e professor do curso de Medicina das Faculdades Santo Agostinho, possuindo atuação em metodologias ativas de aprendizagem. Além disso, foi membro do Núcleo Docente Estruturante e Conselho Superior desta instituição. Possui experiência na área de Metodologia Científica, Saúde Coletiva e Embriologia. Participou das Comissão de Matriz, Comissão de Implantação e Comissão de Avaliação Nacional do curso de Medicina. Atuou como professor formador no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, professor/monitor no Núcleo de Atividades para Promoção da Cidadania, resgate e monitoramento de fauna, bem como comportamento animal. Além disso, possui experiência na área de Educação Ambiental.

Mauro Fernandes Teles, Faculdades de Saúde Santo Agostinho, FASA, Vit. da Conquista, Bahia, Brasil

Graduação em Farmácia pela Universidade Federal da Bahia (2013). Pós-Graduação em Análises Clínicas pela Faculdade de Guanambi (2014). Mestre em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca ENSP/FIOCRUZ (2016) - Área de concentração: Desenvolvimento e Políticas Públicas. Doutorando em Ciências da Saúde pelo PPGES/UESB. Atuou como Bioquímico Clínico da Fundação de Saúde de Vitória da Conquista (2013-2016). Bioquímico Clínico do Hospital Municipal Esaú Matos (2013-2016). Foi Coordenador do Laboratório Central da Fundação de Saúde de Vitória da Conquista (2016-2018). Foi docente da Faculdade Independente do Nordeste/FAINOR no curso de Farmácia (2013-2021). Atualmente é professor assistente das Faculdades de Saúde Santo Agostinho no curso de Medicina e membro parecerista do CEP/FSVC. Tem experiência em Análises Clínicas, Saúde Pública e em Metodologias Ativas de Aprendizagem atuando principalmente nas áreas de Imunologia e Microbiologia Clínica, Hematologia Clínica, Bioquímica Clínica, Gestão Laboratorial e Saúde Pública.

Rita de Cássia Silva Tagliaferre, Faculdades de Saúde Santo Agostinho, Itabuna, Bahia, Brasil

Possui graduação em Letras/Linguística pela Universidade Federal de Ouro Preto (2005), graduação em Letras (Bacharelado em Estudos linguísticos pela Universidade Federal de Ouro Preto (2007), mestrado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas.

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Published

2022-12-04

How to Cite

Fonseca de Vasconcelos, P. ., Teles, M. F. ., & Silva Tagliaferre, R. de C. (2022). EDUCATION 4.0 IN THE HEALTH AREA: PERSPECTIVES AND CHALLENGES. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 11(02), 170-185. https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.11058