EDUCATION 4.0 IN THE HEALTH AREA: PERSPECTIVES AND CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.11058Keywords:
Education 4.0, Health education, Artificial intelligence, Active methodologies, Training processesAbstract
This research aimed to explain the existing relationships between the tools inserted in the proposal of education 4.0, teaching and health, investigating publications in doctoral theses and/or master's theses related to this theme, prioritizing the temporal factor, with publications found for the period 2010-2020. With that, an integrative literature review of an exploratory nature with the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) was adopted as a methodological strategy. Each production was directed to the categories to be discussed, listed as follows: Active Health Methodologies; education 4.0 and health training processes; artificial intelligence and health learning. The results showed that the 4.0 education proposals are already a reality in the process of training and qualification of professionals and future health professionals and are extremely valuable for the development of essential skills for the job market in the health area. However, some teachers, students, professionals and health managers are not prepared to follow the changes imposed on society, the labor market and, consequently, education and health, at the same speed, pointing to the need for change and adaptations.
Downloads
References
AGUIAR, W. S. Desenvolvimento de modelos preditivos de mortalidade infantil com base em inteligência artificial no estado do Ceará. 136 f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) - Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
ALVES, M.N.T. et al. Metodologias pedagógicas ativas na educação em saúde. ID on line REVISTA DE PSICOLOGIA, v. 10, n. 33, p. 339-346, 2017.
ARAÚJO, S.H.R. de A. Análise da produção científica brasileira sobre as metodologias ativas de aprendizagem na área de saúde. 43 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.
AVELINO, C.C.V. Ensino-aprendizagem sobre diagnósticos, intervenções e resultados de enfermagem, de acordo com a CIPE®, utilizando o ambiente virtual de aprendizagem. 175 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, MG, 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
COLARES, K.T.P. Perfil de estudantes de Enfermagem e suas percepções sobre o uso de metodologias ativas em seu processo formativo. 138 p. Dissertação (Mestrado Profissional) – Programa de Pós-graduação em Ensino em Saúde, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2019.
DORNELES, L.L. Desenvolvimento de infográfico animado para o fortalecimento e disseminação de ações pedagógicas sobre educação permanente em saúde. 138f. Dissertação de Mestrado - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/USP, Ribeirão Preto, 2017.
FÜRH, R.C. O dilúvio digital e seus impactos na educação 4.0 e na indústria 4.0. Investigação em Governança Universitária: Memórias, v. 188, p. 37-54, 2018.
GROHS, G.E.M. Avaliação preliminar da versão prototípica de um sistema informatizado, criado para auxiliar o estudante de medicina no processo para diagnosticar corretamente alguns transtornos psiquiátricos. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas, Florianópolis, 2012.
OLIVEIRA, E.F. de. Ensino de geografia e educação 4.0: caminhos e desafios na era da inovação. Revista Amazônica sobre Ensino de Geografia, v. 1, n. 01, 2019.
ROCHA, A.D.D. Detecção e classificação de lesões em imagens de mamografia usando classificadores SVM, wavelets morfológicas e seleção de atributos. 106f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. CTG. Programa de Pós-graduação em Engenharia Biomédica, 2016.
SILVA, G.M. Metodologias ativas de ensino na graduação em Enfermagem: reflexões sobre a formação profissional na perspectiva da integralidade. 236 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2008.
WELCHEN, V. Uso de inteligência artificial em apoio à decisão clínica: o caso do hospital do câncer mãe de deus com a ferramenta cognitiva Watson for Oncology. 218f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade de Caxias do Sul, programa de Pós-Graduação em Administração, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.