DIDACTIC ENGINEERING AND THE THEORY OF DIDACTIC SITUATIONS IN A DIDACTIC PROPOSAL FOR THE TEACHING OF FLAT GEOMETRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.11108

Keywords:

Mathematics Teaching, Pythagorean Theorem, Plane Geometry, GeoGebra

Abstract

Given the students' difficulties in understanding some approaches to Plane Geometry in the classroom, we saw the need to propose this study. The objective of this work is to present a didactic proposal to enable the teaching of the Generalization of the Pythagorean Theorem with the contribution of GeoGebra, exploring the student's geometric perception regarding the relationship between the areas of polygons built on the legs and the hypotenuse. For the elaboration of this work, we used Didactic Engineering as a research methodology in its first two phases – preliminary analyzes and a priori analysis –, guided by the assumptions of the Theory of Didactic Situations. We hope that this proposal provides methodological aid to the Mathematics teacher, making it possible to work on the visualization and geometric perception of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MARIA GRACIENE MOREIRA SANTOS, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará- IFCE, Ceará, Brasil

Possui Graduação em Matemática pela Universidade Regional do Cariri (2018) e Graduação em Gestão de Recursos Humanos pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio (2016). Especialização em Ensino da Matemática com Ênfase na Formação de Professores da Educação Básica. Instituição: Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará- IFCE. Mestranda no PGECM - Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática. IFCE. Bolsistas de Produtividade - CAPES. Membro do grupo de pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática e ensino de Engenharias (IFCE)

FRANCISCO RÉGIS, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará- IFCE, Ceará, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista de produtividade do CNPQ – PQ2. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação profissional tecnológica. Professor titular do IFCE – departamento de Matemática e Física. Coordenador acadêmico do Doutorado em rede RENOEN, polo IFCE. Líder do Grupo de Pesquisa CNPQ Ensino de Ciências e Matemática.

References

ABAR, C. A. A. A Transposição Didática na criação de estratégias para a utilização do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v.9, n.1, p.59-75, 2020.

ALMOULOUD, S. Fundamentos da Didática da Matemática. Paraná: Universidade Federal do Paraná, 2007.

ALVES, F.R.V.; BORGES NETO, H. Engenharia Didática para a exploração didática da tecnologia no ensino no caso da regra de L’Hôpital. Educação Matemática Pesquisa, v.14, n.2, p.337-367, 2012.

ALVES, G. S.; SOARES, A. B. Geometria Dinâmica: Um estudo de seus recursos, potencialidades e limitações através do software Tabulae. In: IX WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA – XXIII CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASIELIRA DE COMPUTAÇÃO, 2, Campinas. Anais Campinas: SCB, p.275-286, 2003.

ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, Jean. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos, p.193-217, 1996.

BORBA, M. C. Educação Matemática a Distância Online: Balanço e perspectivas. In. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. MEC, 2018.

BROUSSEAU, G. Theory of Didactical Situations in Mathematics: Didactiquedes Mathématiques, 1970-1990. Edição e Tradução de N. Balacheff, M. Cooper, R. Sutherland e V. Warfield. New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow: Kluwer Academic Publishers, 2002.

CAMILO, A.M.S.; ALVES, F.R.V.; FONTENELLE, F.C.F. A Engenharia Didática articulada à Teoria das Situações Didáticas para o ensino da Geometria Espacial. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, v.16, n.59, p.64- 82, 2020.

CASTRO, W. M. F. Sobre o Teorema de Pitágoras. Monografia (mestrado) – Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT, Universidade Federal Fluminense, 2013.

CRUZ, A. M. Uma abordagem didática para o Teorema de Pitágoras. Instituto de Matemática. Três Passos, 2015.

DEL GRANDE, J. Spatial sense. Arithmetic Teacher, v.37, n.6, p.14-20, 1990.

LOREZANTO, S.A. Por que não ensinar Geometria? In: A Educação Matemática em Revista. Blumenau: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, v.4, n.3, p.3-13, 1995.

MACHADO, S. D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. (org.). Educação Matemática: Uma introdução. 2 ed. São Paulo: Educ., p.197-208, 2020.

MACHADO, P. F. M149f Fundamentos de geometria plana / P. F. Machado. – Belo Horizonte : CAED-UFMG, 2012.

MORAN, J. M. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MORELATTI, M. R. M., SOUZA, L. H. G. de. Aprendizagem de conceitos geométricos pelo futuro professor das séries iniciais do Ensino Fundamental e as novas tecnologias. Educar, Curitiba, n. 28, 2006.

PEREIRA, M. G. G.; COUTO, A. P. N. P.; COSTA, A. C. Análise de erros em questões de Teorema de Pitágoras: um estudo com alunos do ensino fundamental. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. São Paulo, 2016.

ROAYAL SOCIETY/JMC. Teaching and learning geometry 11-19. Report of a Royal Society / Joint Mathematical Council working group. London: The Royal Society, 2001.

SOUSA, R. T.; AZEVEDO, I. F. de.; ALVES. F. R. V. O GeoGebra 3D no Estudo de Projeções Ortogonais Amparado Pela Teoria das Situações Didáticas. JIEEM. V.14, n.1, p.92-98, 2021.

TASHIMA, M. M.; SILVA, A. L. da. As lacunas do ensino-aprendizagem da geometria, 2007.

Published

2022-12-04

How to Cite

MOREIRA SANTOS, M. G. ., & VIEIRA ALVES, F. R. (2022). DIDACTIC ENGINEERING AND THE THEORY OF DIDACTIC SITUATIONS IN A DIDACTIC PROPOSAL FOR THE TEACHING OF FLAT GEOMETRY. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 11(02), 98-111. https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.11108