THE CONSOLIDATION OF NEOLIBERAL DISCOURSES IN THE SCIENCE CURRICULUM COMPONENT
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.11567Keywords:
BNCC, Policy cycle, Educational policyAbstract
This article aims to discuss how the neoliberal discourse has intensified from the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and, then, configured the Science school subject. Educational policies are designed and produced to social, ideological, economic, political and cultural changes in different times and places in society take place in school. In Brazil, it is possible to observe that since the 1990s the neoliberal discourses have grown in educational policies, which have been expanded with the production (in 2015) and approval (in 2017 and 2018) of the BNCC. The theoretical and analytical framework ‘policy cycle approach’ by Stephen Ball et al. was used, and it was possible to analyze the contexts of influence and text production of the document. Thus, it was observed that the processes of idealization and production of the BNCC configured the Science school subject with a positivist and utilitarian character, which is distant from the proposals for human and integral education and it has focused on proposals for the production of human capital for the labor market.
Downloads
References
BALL, S. J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p.99-116, jul./dez. 2001. Disponível em: https://gestaoeducacaoespecial.ufes.br/sites/gestaoeducacaoespecial.ufes.br/files/field/anexo/ball.pdf Acesso em: 30 out. 2022.
BALL, S. J. Educação Global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Trad.: Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: Ministério da Educação, Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 30 out. 2022.
COSTA, J. G. M. Os contextos de influência e produção da Base Nacional Comum Curricular: um enfoque na disciplina escolar ciências. 2021. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista, 2021.
CRUZ, D. B. S.; MARCASSA, L. P. A refuncionalização do estado e a política da Base Nacional Comum Curricular no processo de atualização das estratégias de dominação burguesa. Revista RBBA – Revista Binacional Brasil Argentina, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil / Santa Fe, Santa Fe, Argentina, v. 9, n. 2, p. 136-155, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7791/5315 Acesso em: 30 out. 2022.
LEME, R. B.; BRABO, T. S. A. M. Formação de professores: currículo mínimo e política educacional da Ditadura Civil-Militar (1964-1985). Organizações e Democracia, Marília, v. 20, n. 1, p. 83-98, jan./jun., 2019. Disponível em: http://revistas.marilia.unesp.br/index.php/orgdemo/article/view/7678 Acesso em: 30 out. 2022.
LOPES, A. C. Políticas de Integração Curricular. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.
MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n94/a03v27n94.pdf Acesso em: 30 out. 2022.
PICCININI, C. L.; ANDRADE, M. C. P. O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular, mudanças, disputas e ofensiva liberal-conservadora. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 34-50, 2018. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/124/32 Acesso em: 30 out. 2022.
RAMOS, M. N. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, M. A base nacional curricular comum: um diálogo com Elizabeth Macedo. Revista RBBA – Revista Binacional Brasil Argentina, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil / Santa Fe, Santa Fe, Argentina, v. 9, n. 2, p. 123-135, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7790/5314 Acesso em: 30 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.