THE STUDY OF PADOVAN'S COMBINATORY MODEL THROUGH TEACHING ENGINEERING
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.11698Keywords:
Didactic Engineering, Combinatorial Model, Theory of Didactic SituationsAbstract
This research portrays the most relevant data from an investigation based on the research methodology of Didactic Engineering together with the teaching methodology of the Theory of Didactic Situations. Aiming to address teaching strategies and theories for the study of History of Mathematics and sequences, we have a combinatorial interpretation of the Padovan sequence, guided by Didactic Engineering. Thus, an issue called problem situation is proposed and discussed, allowing an investigation around the Padovan numbers. protagonists of their own knowledge. The investigation may take place in initial training courses for Mathematics teachers, promoting a visualization and glimpse of Padovan's sequence in front of his combinatorial approach. Finally, it is concluded that the research provides resources for the repercussions and promotion of investigative scripts to occur in initial training courses for Mathematics teachers, within the scope of teaching the Padovan sequence.
Downloads
References
AARTS, J.; FOKKINK, R.; KRUIJTZER, G. Morphic numbers. Nieuw Archief voor Wiskunde, v. 5, n. 2, p. 56–58, 2001.
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. 3. ed. [S.l.]: São Paulo: Editora UFPR, 2007.
ALVES, F. R. V.; CATARINO, P. M. M. C. A sequência de padovan ou cordonnier. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 22, n. 45, p. 21–43, 2022.
ALVES, F. R. V. Visualizing the olympic didactic situation (ods): teaching mathematics with support of the geogebra software. Acta Didactica Napocensia, v. 12, n. 2, p. 97-116, 2019.
ALVES, F. R. V. Transição complexa do Cálculo TCC: Engenharia Didática para as noções de Sequências e Séries de Potências. Educação Matemática em Revista – RS, v. 1, n. 17, p. 83-97, 2016.
ARTIGUE, M. Ingenieria Didática. Artigue, M., Douady, R., Moreno, L. & Gomez, P. In: Ingeniéria didatica en Educacion Matemática, 1995.
ARTIGUE, M. Ingénierie didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.
ARTIGUE, M.; GLORIAN, M. J. P. Didactic engineering, research and development tool: some theoretical problems linked to this duality. For the Learning of Mathematics, v. 11, n. 1, p. 13–18, 1991.
BENJAMIN, A. T.; QUINN, J. J. Proofs the Realy Count: The art of Cominatorial Proof. [S. l.]: American Mathematical Society, 2003.
BLUM, W.; ARTIGUE, M.; MARIOTTI, M. A.; STRABER, R.; HEUVEL-PANHUIZEN, M. V. den. European Traditions in Didactics of Mathematics. [S. l.]: ICME 13. Springer Open, 2016.
BROUSSEAU, G. A etnomatemática e a teoria das situações didáticas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 267-281, 2006.
BROUSSEAU, G. Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherchesen Didactiquedes Mathématiques, v. 7, n. 2, p. 33-115, 1986.
BURTON, D. M. The History of Mathematics: an introduction. [S. l.]: New York: McGraw-Hill Companiesa, 2007.
CHEVALLARD, Y. La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La pensée sauvage, 1991.
DUNLAP, R. A. The Golden Ratio and Fibonacci Numbers. [S. l.]: World Scientific, 1997.
FERREIRA, R. Números mórficos. 2015. 94 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática, Universidade Federal da Paraíba, 2015.
KOSHY, T. Fibonacci and Lucas numbers with applications. [S. l.]: New York: Wiley-Interscience, v. 1, 2001.
KOSHY, T. Pell and Pell-Lucas Numbers with Applications. [S. l.]: New York: Wiley-Interscience, 2014.
KOSHY, T. Fibonacci and Lucas numbers with applications. [S. l.]: New York: Wiley-Interscience, v. 2, 2019.
LABORDE, Cécile. Affronter la complexité des situations didátiques d’apprentissage des mathématiques en classe: défis et tentatives. Didaskalia, v. 1, p. 97-112, 1997.
MASOLANORMA, W. de J.; ALLEVATO, S. G. Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debates, v. 3, n. 7, p. 52–67, 2019.
OLIVEIRA, A. S. dos S. Uma Engenharia Didática para o Ensino das Operações com números racionais por meio da calculadora para o quinto ano do ensino fundamental. 2015. 125 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Católica de São Paulo, 2015.
PADOVAN, R. Dom Hans van der Laan: modern primitive. [S. l.]: Amsterdam, Architecture and Natura Press, v. 1, 1994.
ROCHA A. M. C.; AGUIAR A. M. C. Aprender e ensinar construir identidade e profissionalidade docente no contexto da universidade: uma realidade possível. In: . [S. l.]: 35ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, p.1–17. 2012.
SANTOS, Eliane Barcelo; et al. A importância do Programa de Residência Pedagógica na formação de professores no Instituto Federal Farroupilha – Campus São Vicente do Sul. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 1, p. 42-56, 2020.
SILVA, A. L. da. Uma Engenharia Didática para aprendizagem de Geometria Analítica no Ensino Médio. Tese (Doutorado) – Universidade de Brasília, 2019.
SPIVEY, Z. M. The Art of Proving Binomial Identities. [S. l.]: London: Taylor and Francis Ltd, 2019.
SPREAFICO, E. V. P. Novas identidades envolvendo os números de Fibonacci, Lucas e Jacobsthal via ladrilhamentos. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas - IME, 2014.
STEWART, I. Tales of a neglected number. Mathematical Recreations, Scientific American, v. 274, p. 102–103, 1996.
VIEIRA, R. P. M. Engenharia Didática (ED): o caso da Generalização e Complexificação da Sequência de Padovan ou Cordonnier. 2020. 266 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará, 2020.
VIEIRA, R. P. M.; ALVES, F. R. V.; CATARINO, P. M. M. C. Combinatorial Interpretation of Numbers in the Generalized Padovan Sequence and Some of Its Extensions. Axioms, no prelo, 2022.
VIEIRA, R. P. M.; ALVES, F. R. V.; CATARINO, P. M. M. C. Uma Exploração da Sequência de Padovan num curso de Licenciatura em Matemática. Indagatio Didactica, v. 11, n. 4, p. 261-279, 2019.
ZBOROWSKI, C. A.; PIGATTO, A. G. S. Contribuições da engenharia didática como metodologia para o ensino de ciências nos anos iniciais. Vidya, v. 38, n. 2, p. 71–88, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.