Having a memory of an elephant: artistic and political approaches to not forget the brazilian military dictatorship

Authors

  • Francisco de Paulo D'Avila Junior Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14473

Keywords:

Military dictatorship, Memory, Engaged art

Abstract

This article seeks to investigate how it is possible, through art, to cultivate a culture and politics of memory, given the horrors established by the dictatorial regime imposed by the 1964 Coup in Brazil. Unlike other countries in Latin America, where there is an effort to preserve memories about Military Dictatorships, in Brazil there is an absence of this type of debate, and little effort to maintain these memories, mainly on the part of the Brazilian State. In this sense, how can art contribute? To write this text, works by the Argentine artist Gustavo Germano and the Brazilian theater group Ói Nóis Aqui Traveiz were analyzed. In addition to a discussion about memory based on the ideas of German researcher and professor Andreas Huyssen.

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Author Biography

Francisco de Paulo D'Avila Junior, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR), vinculado à linha de pesquisa Linguagem, Corpo e Estética na Educação (LiCorEs). Membro do grupo de pesquisa Labelit Laboratório de Estudos em Educação, Linguagens e Teatralidades (UFPR/CNPq). Mestre em Artes pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialista em Direitos Humanos pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Especialista em Mídia e Educação pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Licenciado em Teatro pela Universidade Federal de Pelotas(UFPel), com mobilidade acadêmica na Universidade de Coimbra/PT, cursando Licenciatura em Estudos Artísticos por meio do programa de Bolsas Ibero-Americano do Santander Universidades. Como bolsista atuou nos seguintes projetos: Núcleo de Dança-Teatro e Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) promovido pela CAPES. Como pesquisador, participou do grupo de pesquisa Jogatina, que relacionou às contribuições do teatro pós-dramático e dos jogos de aprendizagem para a pedagogia do teatro. É Professor, Artista e Pesquisador, tendo atuado como professor efetivo de Teatro (Artes), entre os anos de 2019-2024 na Secretária Estadual de Educação de Minas Gerais. Desenvolve desde 2015 propostas performáticas em espaços urbanos e cibernéticos. Tem interesse em tecnologias da educação e novas mídias, teatro, performance, ensino de arte e sustentabilidade.

References

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REZENDE, Maria José de. A Ditadura Militar no Brasil: Repressão e Pretensão de Legitimidade (1964-1984). Londrina: Editora UEL, 2013.

TAVARES, Flávio. 1964: O Golpe. São Paulo: L&PM Editores, 2014.

Published

2024-06-16

How to Cite

D’Avila Junior, F. de P. (2024). Having a memory of an elephant: artistic and political approaches to not forget the brazilian military dictatorship. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 13(01), 196-212. https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14473