The dictatorships that haunt us: the audiovisual as a technology of memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14841

Keywords:

Latin American Dictatorships, Audiovisual, Memory, History of a clan, The days were like that.

Abstract

This text proposes a reflection on the power of audiovisual narratives - cinematographic and television - as technologies that act in the configuration of memories about the last dictatorial regimes that devastated Argentina (1976-1983) and Brazil (1964-1985). To do this, we review the relationship between memory and history and consider the role of fictional and documentary audiovisual productions in this equation, paying attention to the importance of policies to promote the sector. In this review, we recall some notorious cinematographic productions from both countries that address and show the horrors perpetrated by dictatorial regimes. Next, we propose a brief analysis of how the theme of dictatorship finds its way onto television, taking as an example the Argentine series História de um clã (2015) and the Brazilian superseries Os dias eram assim (2017). We conclude by discussing the importance of audiovisual productions that unveil and maintain memories of dictatorships, especially in the growing contemporary context of historical revisionism promoted by the extreme right in Argentina and Brazil.

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Author Biographies

Rosângela Fachel de Medeiros, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil

Doutora e mestre em Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/CAPES), graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Atualmente, atua como professora visitante do Programa de Pós-graduação em Artes (PPGArtes) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), como Codiretora da Rede Ibero-Americana de Pesquisa em Narrativas Audiovisuais - RedINAV, como colíder do grupo de pesquisa Audiovisual Latino-Americano no Século XXI - OfCine (IFRS- Rio Grande/CNPq), como pesquisadora nos grupos de pesquisa Cinema Latino-Americano (CNPq/UFF), Caixa de Pandora (CNPq/UFPel), GIPE-Corpo (CNPq/UFBA), e como coeditora da Revista Paralelo 31 (PPGArtes, UFPel). É Idealizadora e codiretora do Festival Internacional de Videoarte SPMAV - FIVA SPMAV (UFPel) e do Festival Internacional de Videodança - FIVRS (UFPel/ECARTA), e colaboradora do Fantaspoa - Festival de Cinema Fantástico de Porto Alegre desde 2016.

Bibiana Zanella Pertuzzati , Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, URI, Câmpus de Frederico Westphalen, Erechin, RS, Brasil

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa, bolsista ProUni (2017) e Mestrado em Letras, área de concentração em Literatura Comparada, bolsista CAPES (2018), pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, câmpus de Frederico Westphalen/RS. Atuou como Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq (2020-2021), FAPERGS (2015-2017) e Bolsista de Iniciação à Docência - PIBID/CAPES - (2015-2017).

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Published

2024-06-16

How to Cite

Fachel de Medeiros, R., & Zanella Pertuzzati , B. (2024). The dictatorships that haunt us: the audiovisual as a technology of memory. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 13(01), 124-148. https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14841