The dictatorships that haunt us: the audiovisual as a technology of memory
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14841Keywords:
Latin American Dictatorships, Audiovisual, Memory, History of a clan, The days were like that.Abstract
This text proposes a reflection on the power of audiovisual narratives - cinematographic and television - as technologies that act in the configuration of memories about the last dictatorial regimes that devastated Argentina (1976-1983) and Brazil (1964-1985). To do this, we review the relationship between memory and history and consider the role of fictional and documentary audiovisual productions in this equation, paying attention to the importance of policies to promote the sector. In this review, we recall some notorious cinematographic productions from both countries that address and show the horrors perpetrated by dictatorial regimes. Next, we propose a brief analysis of how the theme of dictatorship finds its way onto television, taking as an example the Argentine series História de um clã (2015) and the Brazilian superseries Os dias eram assim (2017). We conclude by discussing the importance of audiovisual productions that unveil and maintain memories of dictatorships, especially in the growing contemporary context of historical revisionism promoted by the extreme right in Argentina and Brazil.
Downloads
References
BAUER, Caroline Silveira. La dictadura cívico-militar brasileña en los discursos de Jair Bolsonaro: usos del pasado y negacionismo. Relaciones Internacionales, Madrid, v. 28, n. 57, p. 37-51, 2019. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/204792>. Acesso em: 10 abr. 2024.
BRASIL. Comissão Nacional da Verdade. Mortos e desaparecidos políticos / Comissão Nacional da Verdade. Brasília: CNV, 2014. Disponível em: <.https://www.gov.br/memoriasreveladas/pt-br/assuntos/comissoes-da-verdade/volume_3_digital.pdf>. Acesso em 12 abr. 2024.
CAVIGLIA, Mariana. Nota necesaria. In: CAVIGLIA, Mariana. Dictadura, vida cotidiana y clases medias: una sociedad fracturada. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2006.
CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009.
DA-RIN, Silvio. Espelho Partido: Tradição e transformação do documentário. Rio de
Janeiro: Azougue Editorial, 2006.
DE LAURETIS, Teresa. "A tecnologia de gênero". In: HOLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica cultural Rio de Janeiro, Rocco, 1994. p. 206-242.
EL FENÓMENO Montecristo. La Nación. 26/11/2006. Disponível em: <https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/el-fenomeno-montecristo-nid860701/>. Acesso em; 13 mar. 2024
FERRO, Marc. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.
GRANJEIRO. Giovanna de Lima. O crescimento da extrema direita e das manifestações antidemocráticas pela volta do regime civil-militar no Brasil (2013-2020). ANPUH Brasil 31° Simpósio Nacional de História. Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: <https://www.snh2021.anpuh.org/resources/anais/8/snh2021/1617824011_ARQUIVO_addd42770ae3c381502e41dd6113d8b6.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2024.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2013.
HISTÓRIA de um clã. Produção: Pablo Culell. Direção: Luis Ortega. Argentina: Telefe, 2015. 11 episódios (aprox. 60min). Série.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: UNICAMP, 1992.
MANZANO, Valeria. Garage Olimpo o cómo proyectar el pasado sobre el presente (y vice-versa). En C. Feld y J. Stites (Comps.), El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires: Paidós, 2009
MEDEIROS, Rosângela Fachel de. Cinemas do Mercosul: políticas de incentivo, coproduções e identidade cultural. MOUSEION. n. 13. Canoas: Museu e Arquivo Histórico La Salle – MAHLS, 2012.
Disponível em: <https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/687>. Acesso em: 22 mar. 2024
NAPOLITANO, Marcos. A música popular brasileira (MPB) dos anos 70: resistência política e consumo cultural. Actas del IV Congresso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular, 2002. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/fevereiro2012/historia_artigos/2napolitano70_artigo.pdf>. Acesso em: 28 abr. 2024.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus, 2005.
OS DIAS eram assim. Produção: Ângela Chaves e Alessandra Poggi. Direção: Carlos Araújo, Walter Carvalho, Isabella Teixeira, Cadu França, Carla Bohler e Gustavo Fernandez. Brasil: Rede Globo de Televisão, 2017. 88 episódios (aprox. 40min). Telenovela.
POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos, v. 2, n. 3, p. 3–15, 1989.
SILVEIRA, Amanda dos Santos. A história da ditadura civil-militar em um Brasil paralelo: Usos públicos do passado e o revisionismo / negacionismo virtual. TCC. Licenciatura em História. UNILA, Foz do Iguaçu, 2020. Disponível em:
<https://dspace.unila.edu.br/server/api/core/bitstreams/d786dc7f-3cd8-44c2-9350-870ec0ddb9d2/content>. Acesso em: 13 abr. 2024.
SILVIO de Abreu: o senhor das novelas. [Entrevista a Marcelo Marthe]. Páginas Amarelas. Veja. jul. 2017. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/revista-veja/o-senhor-das-novelas >. Acesso em 14 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.