CLINICAL METHOD: MORAL DEVELOPMENT IN QUILOMBOLAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v8i2.6256

Keywords:

Meio ambiente, Quilombolas, Método clínico, Jean Piaget, Brasil

Abstract

The present work brings preliminary reflections of theoretical and exploratory study by clinical method carried out in schools in Colônia Vitória, municipality of Guarapuava, state of Paraná, Brazil, who receive children from the quilombola community, Invernada Paiol de Telha. It is intended to reflect on this method through the environmental moral understanding of these quilombola children. Based on the work of constructivist author Jean Piaget and considering environmental perception as part of the connection between the formation of moral judgment and quilombola values that are built so that there is an understanding of the environment as a medium where there is a dynamic exchange relationship. It is understood that the clinical method made this analysis feasible when the children's thinking was set in motion activating the moral judgment for environmental issues and also when the silence of oppression experienced by the girls in the community was evident.

Key words: Mathematics Education. Teaching-learning. teacher-student relationship. Emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: 1988.

BRASIL. Secretaria Especial de Política de Promoção da Igualdade Racial – SEPPIR. I Plano Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais de Matriz Africana. Brasília: 2013.

BRASIL. MEC -Ministério da Educação. SEPPIR - Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Saberes e fazeres, v.3: modos de interagir/ coordenação do projeto Ana Paula Brandão. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2006.

BRASIL. MEC -Ministério da Educação. SEPPIR - Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Saberes e fazeres, v.2: modos de sentir /coordenação do projeto Ana Paula Brandão. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2006.

BRASIL. MEC - Ministério da Educação. SEPPIR -Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Saberes e fazeres, v.1: modos de ver/ coordenação do projeto Ana Paula Brandão. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2006.

CAMPOS, D. M. de S. Introdução a pesquisa em psicologia: aspectos metodológicos. Petrópolis: Vozes, 1932.

CARRAHER, T. N. O método clínico: usando os exames de Piaget. São Paulo: Cortez, 1994.

DEVAL, Juan. Introdução à Prática do Método Clínico, descobrindo o pensamento das crianças. Porto Alegre: Artmed, 2002.

FACHIN, O. Fundamentos de Metodologia. 5ª ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FERREIRO, Emília. Reflexões Sobre Alfabetização. São Paulo: Cortez, 2000.

LA TAILLE, Yves de. Moral e Ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

MONTOYA, A. O. D. Contribuições da Psicologia e Epistemologia Genéticas para a Educação. In: Introdução à Psicologia da Educação: seis abordagens. p. 157-185. São Paulo: Avercamp, 2004.

MOURA, G. Aprendizado nas Comunidades Quilombolas: Currículo Invisível. In: Dimensões da inclusão no ensino médio: mercado de trabalho, religiosidade e educação quilombola. Brasília: 2006.

MUNARI, A. Jean Piaget. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

O’DWYER, Eliane Cantarino (Org.). Terra de quilombos. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Antropologia, 1995.

PIAGET, Jean. O julgamento moral da criança. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1932.

______. Cinco Estudos de Educação Moral... |et al| organizador Lino de Macedo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.

______. Epistemologia Genética e Pesquisa Psicológica. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1974.

______.Introduction à epistemologie génétique. II. La penseé physique. Paris: Presses Universitaires de France, 1949.

SASSO, B. A.; DE MORAIS, A. O Egocentrismo Infantil na Perspectiva de Piaget e Representações de Professoras. Scheme, Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genética. Volume 5 Número 2. p.24 -51. Ago-Dez/2013. Disponível em: www.marilia.unesp.br/scheme. Acessado em: 10/11/2014.

SCOTT, J. Gênero: Uma Categoria Útil de Análise Histórica. Revista Educação e Realidade. n. 20, p. 71-99. Porto Alegre: 1995.

VESTENA, Carla Luicane Blum. Piaget e a Questão Ambiental: sujeito epistêmico, diagnóstico e considerações educacionais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

Published

2020-03-29

How to Cite

Berg, J., & Vestena, C. L. B. (2020). CLINICAL METHOD: MORAL DEVELOPMENT IN QUILOMBOLAS. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 8(2), 156-173. https://doi.org/10.22481/rbba.v8i2.6256