“A VIDA É BELA”, BY ROBERTO BENIGNI: A LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v8i2.6277

Keywords:

A vida é bela, Figuração, Memória, Roberto Benigni

Abstract

This article intends to comprehend the the conditions and possibilities that allowed the production of the movie A vida é bela, directed by Roberto Benigni. In this sense, this search proposes to analyze the trajectory of that author, raising the hypothesis that, when taking certain positions expressed in film production, the influence of learning structured by a web of relationships established by Benigni becomes evident. For this purpose, the filmmaker’s trajectory was traced, making him as the central elemento that concentrates all the articulated references of a memory of interpendences. Its about guiding the construction of memory that reveals itself like the inspiration in the creative processo of that movie.

Key words: A vida é bela. Figuration. Memory. Roberto Benigni.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORSATTI, C. Roberto Benigni.Milano: EditriceIl Castoro, 2002.

CELLI, C.The divine comic:the cinema of Roberto Benigni. Lanhan, Maryland, and London: The Scarecrow Press, Inc, 2001.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

______. Os Alemães: a luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

______. Teoria simbólica.Oieiras: Celta, 2002.

GIRALDI, M. Giuseppe Bertolucci.Il castore cinema.Milano: Editroce Il Castore, 2000.

LIMA, L. C. Vida e mimesis.Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

______. História. Ficção. Literatura.São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

NASSINI, C. B. R. di L. f. R. In: MARTINELLI, M.; NASSINI, C.; WETZL, F. Benigni Roberto di Luigi fu Remigio.Milano: Leonardo Arte, 1997.

PAMPHILI, C. T. L’artista e artigiano: Danilo Donati e Piero Faraniin Danilo Donati e la sartoria Farani, Trame di Cinema: costumi dai film di Citti, Faenza, Fellini, Lattuada, Pasolini e Zeffirelli. Roma: Silvana Editoriale Spa, 2014.

PEZZETTI, V. Benigni on La Vita è Bella. In: The Divine Comic. Lanhan, Maryland, and London: The Scarecrow Press, Inc, 2001.

PIOVANI, N. La musica è pericola. Milano: Rizzoli, 2014.

TOSCHI, P. Le origini del teatro italiano. Turim: Einaudi, 1955.

VAZZAZ, I. Cioni Mario...di Bertolucci-Benigni per Roberto Benigni. Pisa: Edizioni ETS, 2017.

WETZL, F. Il briccone divino. In: MARTINELLI,Massimo; NASSINI, Carla; WETZL, Fulvio. Benigni Roberto di Luigi fu Remigio.Milano: Leonardo Arte, 1997.

A vida é bela.Direção: Roberto Benigni. Itália. 1997. 115 minutos. Colorido. DVD.

Berlinguer ti voglio bene. Direção: Giuseppe Bertolucci.Itália. 1977. 95 minutos. Colorido. DVD.

Down by low. Direção: Jim Jarmusch. Estados Unidos. 1986. 107 minutos. P&B. DVD.

Il mostro. Direção: Roberto Benigni. Itália. 1994. 115 minutos. Colorido. DVD.

Il piccolo diavolo. Direção: Roberto Benigni. Itália. 1988. 100 minutos. Colorido. DVD.

Non ci resta che piangere. Direção: Massimo Troisi e Roberto Benigni. Itália. 1984. 107 minutos. Colorido. DVD.

GHIAT, Ruth Bem. The Secret Histories of Roberto Benigni’s Life is Beautiful. In: The Yale Journal os Criticism, Volume 14, Number 1, Spring 2001, pp. 253-266. Disponível em: http://muse.jhu.edu/article/36867. Acesso em: 15 maio 2016.

Published

2020-03-29

How to Cite

Sampaio, J. S. (2020). “A VIDA É BELA”, BY ROBERTO BENIGNI: A LEARNING PROCESS. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 8(2), 41-56. https://doi.org/10.22481/rbba.v8i2.6277