MATHEMATICAL EDUCATION AND ALGEBRA TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF DEVELOPING ALGEBRAIC THINKING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v9i1.6506

Keywords:

Mathematical Education, Teaching, Textbook, Problem solving, Algebraic Thinking

Abstract

This article discusses the teaching of algebra from the perspective of the development of algebraic thinking, based on activities in the 6th Mathematics textbook. Year in line with Mathematics Education. We investigated how the teaching of problems involving natural numbers and their ability to develop algebraic thinking is considered, considered a special way of thinking, important in the construction of mathematical knowledge. We sought, supported by the Anthropological Theory of Didactics, ostensive and non-ostensive objects that could be evoked in this algebraic education. It focused on mathematical activities of establishing relationships, in the processes of generalizing, modeling, operating with the unknown as if it were known and building meaning for the algebraic symbolic language. The analyzes point out that algebraic education based on problem solving activities aiming at the production of meanings is a path for the development of algebraic thinking, due to the relationships and connections that it needs to establish in order to solve them, and thus for algebraic and mathematical learning.

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Author Biographies

Márcia Azevedo Campos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Professora Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências - PPGEFHC/UEFS/UFBA/BA. Mestrado Acadêmico em Educação Matemática - PPGEM/UESC-BA Possui graduação em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (1991). Atualmente é Analista Universitário da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e professora titular Secretaria de Educação do Estado da Bahia e da Faculdade Independente do Nordeste - FAINOR. Tem experiência em docência na área de Matemática no Ensino Médio e Superior e como ministrante de cursos na área de Educação Matemática. Organizou quatro livros na área da Didática da Matemática e é autora de capítulos de livros publicados na área. Membro pesquisadora do NIPEDICMT-Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa, Ensino e Didática das Ciências, Matemática e Tecnologia e membro do Grupo de Estudos Pós-Doc em Didática da Matemática e Neurociência Cognitiva.

Luiz Márcio Santos Farias, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Professor do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Prof. Milton Santos (IHAC),Coordenador do Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia-IHAC, da Universidade Federal da Bahia-UFBA, da Faculdade de Educação da UFBA e do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS, do qual foi coordenador de 2014 a 2016 e de 2016 a 2018. Mestre(UJF-França) e Doutor (UM2-França) em Didática das Ciências e Matemática. Tem experiência na área de Didática das ciências em particular em Environnement Informatique dApprentissage Humain (EIAH), com ênfase em Formação de professores. Atuando principalmente na pesquisa e desenvolvimento de situações didáticas para o ensino das ciências com enfase em tecnologias educacionais ; análise de praxeologias de professores ; Teoria Antropológica do Didático-TAD. Desenvolve parcerias com pesquisadores canadenses, africanos, franceses das Universidades Grenoble, Sherbook, Mali, Moçambique, Aix-Marseille e Montpellier desde 2012, com os quais desenvolveu projetos de cooperação e orienta doutorado em co-tutela. Pesquisador visitante da Université de Grenoble Alpes (Laboratoire d?Informatique de Grenoble -Equipe MeTAH-LIG) . Membro do Observatoire international de la pensée algébrique-OIPA. Membro da Association pour la Recherche en Didactique des Mathématiques (ARDM) e da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN), é membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática e do GT 14 (SBEM). Coordenador do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa, Ensino e Didática das Ciências, Matemática e Tecnologias - NIPEDICMT.

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Published

2020-07-01

How to Cite

Campos, M. A., & Farias, L. M. S. (2020). MATHEMATICAL EDUCATION AND ALGEBRA TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF DEVELOPING ALGEBRAIC THINKING. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 9(1), 167-188. https://doi.org/10.22481/rbba.v9i1.6506