THE HANDMAID'S TALE: A MULTIDISCIPLINARY READING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v9i1.6567

Keywords:

Dystopia, Speech, Genre, Sexuality, O Conto de Aia

Abstract

This text presents an analysis of the novel “The handmaid's tale”, Margaret Atwood, and its cinematographic version in series format as a possibility for multidisciplinary reflection on issues such as gender relations, kinship and the nature-culture dichotomy to reflect on contemporary Brazilian and American political context. In the story, the Republic of Gilead, founded on a religious fundamentalism after a coup, is made up of exclusively heterosexual relationships that circumscribe gender and sexuality to the dimension of a fixed nature, originating from a creator God. Atwood's work brings themes from feminist agendas, ecological, religious, political, minority rights, gender, among others, that have been and are at the center of electoral agendas in recent years and, therefore, cannot be oblivious to them. By engaging the analysis in problematizing oppressions against the minorities of the present time, the authors of this text face their correlations with the oppressions of the Republic of Gilead.

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Author Biographies

Eloísa Cecília Dias Martins, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Eloísa Cecília Dias Martins é Mestranda em Ensino, Linguagem e Sociedade pela Universidade do Estado da Bahia e Especialista em Perícia e Auditoria Ambiental pelo Centro Universitário Internacional. É membro líder do Grupo Ensino, Discurso e Sociedade. Tem experiência na área de Ecologia e Zoologia (Levantamento de Anurofauna) e em Educação.

Elizeu Pinheiro da Cruz, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia e Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia (UNEB de Caetité, Bahia). É líder do Grupo Ensino, Linguagem e Sociedade. Tem interesse por ciências biológicas e ciências sociais, atuando principalmente nos seguintes temas: etnografia da prática científica, discursos sobre a biodiversidade da caatinga, sexualidade, gênero e ciência, história do ensino de ciências e formação de professores.

Sidnay Fernandes dos Santos, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos e Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia (UNEB de Caetité, Bahia). É líder do Grupo Ensino e do Grupo Ensino, Discurso e Sociedade. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Análise do Discurso.

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Published

2020-07-01

How to Cite

Martins, E. C. D., da Cruz, E. P., & dos Santos, S. F. (2020). THE HANDMAID'S TALE: A MULTIDISCIPLINARY READING. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 9(1), 312-339. https://doi.org/10.22481/rbba.v9i1.6567