A not delayed learning: considerations about youth and adult education
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11183Keywords:
lifelong learning, cognitive development, youth and adult educationAbstract
The essay's main objective is to present some reflections on Youth and Adult Education (EJA) and how this teaching modality can be seen from the perspective of human development, with a focus on learning. Having said that, we must emphasize that for many years misperceptions about how adults learn prevailed, and in many of them they were seen as students who no longer learn like children and adolescents. A reductionist view that does not represent the reality of these subjects who have unique life trajectories and experiences. Therefore, we conclude that learning occurs constantly and throughout life. In view of this, we understand that EJA students are individuals who have the necessary cognitive skills for a reflective, critical and complex development.
Downloads
References
ARROYO, Miguel Gonzalez. Educação de Jovens-Adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro; GOMES, Nilma Lino (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.
ARROYO, Miguel Gonzalez. A educação de jovens e adultos em tempos de exclusão. In: UNESCO. Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. 2ed. Brasília: UNESCO, 2008.
CAMARGO, Luís Marcelo Aranha; SILVA, Romeu Paulo Martins; MENEGUETTI, Dionatas Ulises de Oliveira. Tópicos de metodologia de pesquisa: Estudos de coorte ou cohorte prospectivo e retrospectivo. J. Hum. Growth Dev., São Paulo, v. 29, n. 3, p. 433-436, dez. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822019000300016&lng=pt&nrm=iso . Acesso em 19 de julho de 2021.
DI PIERRO, Maria Clara. Tradições e Concepções de Educação de Jovens e Adultos. In: CATELLI JÚNIOR, R. (org.). Formação e práticas na educação de jovens e adultos. São Paulo: Ação Educativa, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
HADDAD, Sérgio. Educação de Jovens e Adultos, Direito Humano e Desenvolvimento Humano. In: CATELLI JÚNIOR, R (org.) Formação e Práticas na Educação de Jovens e Adultos. São Paulo: Ação Educativa, 2017.
NOGUEIRA, Makeliny Oliveira Gomes; Aprendizagem do Aluno Adulto: Implicações para a Prática Docente no Ensino Superior. Curitiba: InterSaberes, 2012.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. de. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2010.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 12, p. 59-73, 1999. Disponível em http://forumeja.org.br/files/Vol%2007_ed%202_Ed%20Diversidade.pdf . Acesso em 20 de março de 2021.
PALACIOS, Jesús. O desenvolvimento após a adolescência. In: COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia evolutiva. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed editora, 2013.
PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez Editora, 1993.
SANTOS, Geovânia Lúcia dos. Educação Superior ainda que tardia: impactos e efeitos da educação superior entre adultos egressos da EJA. Anais da 6ª Conferência Forges, 2016. Disponível em: https://www.aforges.org/wp-content/uploads/2016/11/4-Geovania-dos-Santos_Educac_a_o-superior-ainda-que-tardia.pdf. Acesso em: 15 de julho de 2021.
SOARES, Amanda Cibele. A aprendizagem do adulto em produções bibliográficas nacionais: contribuições para a formação de professores. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. 2018. Disponível em < https://locus.ufv.br//handle/123456789/24523> . Acesso em 29 de junho de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gênesis Guimarães Soares, Ludmila Alves Dias, Adenilson Souza Cunha Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.