From initial training to professional teaching: paths taken by professor Heraldo Simões
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11242Keywords:
interview, Heraldo Simões, physical educationAbstract
We conducted a narrative interview with Professor Heraldo Simões Ferreira, Professor of Higher Education at the State University of Ceará (Uece), online on 6 November 2020 in the city of Fortaleza-CE. The professor tells us about his academic trajectory since his initial training, in addition to the aspects inherent to his life history that converges with his professional performance as a Physical Education teacher, taking us in his narratives to his performance in a Graduate Program .
Downloads
References
ALMEIDA, Luciano de; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Professoras de Educação Física: duas histórias, um só destino. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 13-35, abr. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3542. Acesso em: 02 nov. 2020.
BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.
FERREIRA, Heraldo Simões. Testes psicomotores na Educação Infantil – Bateria Psicomotora (BPM): Um estudo de caso em crianças de uma escola particular. 100f. Monografia (especialização em psicomotricidade) – Universidade Estadual do Ceará, 2001.
FERREIRA, Heraldo Simões. Percepção sobre qualidade de vida entre crianças de 4 a 6 anos: educação (física) em saúde na escola. 146f. Dissertação (mestrado) – Universidade de Fortaleza, 2005.
FERREIRA, Heraldo Simões. Educação física escolar e saúde em escolas públicas municipais de Fortaleza: proposta de ensino para saúde. 189f. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2011.
PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes.; GOMES, Daniel Pinto; LIMA, Francisca Edya Esteves de. Lazer e política pública de esporte: entrevista com o Prof. Dr. Fernando Mascarenhas. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 97–108, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8649895. Acesso em: 10 abr. 2022.
PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes.; GOMES, Daniel Pinto. Corporeidade e fenomenologia: o corpo vivo e o corpo vivido de Petrúcia Nóbrega. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 240–248, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8651799. Acesso em: 10 abr. 2022.
PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes.; GUEDES, Mileyde Bárabara Santos. Reflexões filosóficas em Educação Física: entrevista com o professor Iraquitan de Oliveira Caminha. Motrivivência, Florianópolis, SC, v. 32, n. 62), p.1-15, 2020.
SANTOS, Núbia Zorzanelli dos; ALMEIDA, Felipe Quintão; BRACHT, Valter. Vida de professores de Educação Física: o pessoal e o profissional no exercício da docência. , Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 141-165, fev. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3067. Acesso em: 29 out. 2020.
SOUZA, S. T. B. de. História da Educação Física no ensino superior no Ceará (de 1965 a 1976): implicações dessa trajetória [recurso eletrônico]..162 f.: il. Dissertação (Mestrado acadêmico) - Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Curso de Programa de Pós-graduação em Educação - Mestrado Acadêmico, Fortaleza, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Symon Tiago Brandão de Souza, Arliene Stephanie Menezes Pereira, Maria Adriana Borges dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.