Discent perspective on the impacts of student housing on the students’ permanence at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11350

Keywords:

student housing, permanence, higher education

Abstract

This article aims to analyze the impacts of Student Housing on the permanence of students in higher education, from the perspective of the residents themselves. For this, the unit of analysis is the university residence of the State University of Southwest Bahia (UESB), campus of Vitória da Conquista, Bahia, 09 (nine) resident students were interviewed. Bibliographic, documentary and field research were used methodologically. The findings showed positive and negative impacts of the student housing on the permanence of students. For the research participants, student housing is a relevant base for their permanence at the university, furthermore, they understand the student assistance as a basic-need attendance, with the need of improvement and greater investment in infrastructure and expansion of decision places for the students’ participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marília do Amparo Alves Gomes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Programa de Pós-Graduação em Educação PPGEd/UESB; Membro do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional – LUDIPPE e Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas para a Educação Superior - GEPPS. Contribuição de autoria: curadoria de dados, conceituação, análise formal, investigação, redação do rascunho original, revisão do texto final. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7614322814249

Ennia Débora Passos Braga Pires, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGEd da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Líder do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional (LUDIPPE). Contribuição de autoria: análise dos dados, redação e revisão do texto final. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3730763511772600

Soane Santos Silva, Secretaria Municipal de Educação Itapetinga Bahia - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Programa de Pós Graduação em Educação PPGEd/UESB; Docente da Secretaria Municipal de Educação de Itapetinga – BA; Membro do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional – LUDIPPE. Contribuição de autoria: análise dos dados, redação e revisão do texto final. Lattes:  http://lattes.cnpq.br/6435277194616735

 

References

ALMEIDA, Leandro et al. Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 17, n. 3, 2012.

ANDES. Proposta do ANDES/SN para a Universidade Brasileira. São Paulo, jun. 1996.

DUTRA, Natália Gomes dos Reis; SANTOS, Maria de Fátima de Souza. Assistência estudantil sob múltiplos olhares: a disputa de concepções. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação. Rio de Janeiro, v. 25, n. 94, p. 148-181, mar. 2017.

FONAPRACE. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis - FONAPRACE. Primeira pesquisa do perfil social, cultural e econômico dos estudantes das IFES. Belo Horizonte: FONAPRACE, 1997.

LEITE, Janete Luzia. Política de Assistência Estudantil: direito da carência ou carência de direitos? SER Social, Brasília, v. 14, n. 31, p. 453-472, jul./dez. 2012.

NASCIMENTO, Clara Martins; ARCOVERDE, Ana Cristina Brito. O serviço social na assistência estudantil: reflexões acerca da dimensão político-pedagógica da profissão. FONAPRACE: Revista Comemorativa 25 anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Organizado pelo Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis, coordenação ANDIFES. UFU: PROEX, 2012. p. 167-79.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

NETTO, José Paulo. Crisis of the capital and consequences for the society. Serviço Social & Sociedade, n. 111, p. 413-429, 2012.

ORSO, Paulino José. A criação da universidade e o projeto burguês de educação no Brasil In: ORSO, Paulino José (org.). Educação, sociedade de classes e reformas universitárias. Campinas: Autores Associados, 2007. p. 43-62.

SANTANA, Alexandrina Mendes. Residência, Resistência – Luta pela implantação de uma política de permanência estudantil universitária na Uesb-2004-2008. 2014. 38f. Monografia (Graduação em História) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2014.

SANTIAGO, Salomão. Nunes. A política de assistência estudantil no governo Lula: 2003 a 2010. 2014. 238f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2014. Disponível em https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1339435. Acesso em: 05 out. 2017.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras,

SEN, Amartya. Desigualdade Reexaminada. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SGUISSARDI, Valdemar. Educação Superior no Brasil. Democratização ou massificação mercantil? Educação & Sociedade, v. 36, n. 133, p. 867-889, dez. 2015.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mXnvfHVs7q5gHBRkDSLrGXr/?lang=pt#. Acesso em: 08 jan. 2020.

SPOSATI, Aldaíza. Assistência na trajetória das políticas sociais brasileiras: uma questão em análise. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

TRINDADE, Hiago. Educação luta de classes e políticas educacionais no contexto da contrarreforma: notas sobre a UERN. Serviço Social em Revista, v. 16, n. 2, p. 228-248. 2014

UESB. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Conselho Superior (CONSU). Resolução nº 011 de 17 de dezembro de 2008. Dispõe sobre o estabelecimento do Programa de Assistência Estudantil no âmbito da UESB e dá outras providências. Vitória da Conquista: UESB/CONSU, 2008.

ZAGO, Nadir. Del acceso a la permanencia en la enseñanza superior: trayectos de estudiantes universitarios de clases sociales populares. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 226-237, 2006.

Published

2022-10-06

How to Cite

GOMES, M. do A. A.; PIRES, E. D. P. B.; SANTOS SILVA, S. Discent perspective on the impacts of student housing on the students’ permanence at the university. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11350, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11350. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11350. Acesso em: 22 nov. 2024.