Evaluation practice in school daily life: a look at some schools in the city of Lichinga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11427

Keywords:

assessment, learning, school routine

Abstract

This article aims to understand the practice of learning assessment in the day-to-day of the school, in a brief look at some secondary schools in the city of Lichinga. This is a qualitative research and for data collection, was chosen the semi-structured interview technique which was administered to five teachers who teach in secondary schools in the city of Lichinga, Niassa Province, Mozambique. The results obtained show the persistence of a characteristically classifying assessment, decontextualized to teaching and carried out disconnected from the teaching and learning process and which does not impact the intended teaching results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Abissalão Rafael Saimone Chadza, Universidade Rovuma - Moçambique

Mestrando em Avaliação Educacional pela Universidade Rovuma-Extensão de Niassa e Licenciado em Ensino de Português com Habilitações em Inglês pela Universidade Pedagógica. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino, na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa (NUPECE). Contribuição: autor.

Leonardo Guerra Machesso, Universidade Rovuma - Moçambique

Mestrando em Avaliação Educacional pela UniRovuma-Extensão de Niassa e Licenciado em Administração Pública pela Universidade Católica de Moçambique. Docente da Escola Secundária Geral de Muchenga – Lichinga. Contribuição: autor.

Almeida Meque Gomundanhe, Universidade Rovuma - Moçambique

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique-Faculdade de Educação e Comunicação. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular e Cotidiano Escolar (GEPECE). Contribuição: autor.

References

CAMPOS, Rita Mascarenha. Avaliação do ensino e da aprendizagem: Conceitos, concepções e contextualização histórica. Monografia - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. 2005.

MOÇAMBIQUE, Diploma Ministerial n.º 59/2015, de 24 de Abril. Que aprova o Regulamento Geral de Avaliação do Ensino Primário, Ensino Secundário Geral e Alfabetização e Educação de Adultos. Boletim da República, Maputo, 24 de Abril de 2015.

GOMUNDANHE, Almeida Meque. Avaliação diagnóstica no ensino superior e suas implicações no trabalho docente. Tese (Doutoramento em Inovação Educativa) - Faculdade de Educação e Comunicação da Universidade Católica de Moçambique. 2020, 269f. Nampula, 2020.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez Editora. 2002.

MANZINI, Eduardo. A entrevista na pesquisa social. Didática. v. 26/27, p. 149-158, São Paulo, 1991.

MEDEIROS, Elisete Batista da Silva. Avaliação como processo de qualidade na educação. Facesi em Revista. 2009. p. 1-11.

MORAES, Dirce Aparecida Foletto de. Avaliação formativa: re-significando a prova no cotidiano escolar. 2008, 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de educação a Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 2008.

ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica - desafios e perspectivas. 7a ed. São Paulo: Cortez Editora. 2008.

Published

2022-11-02

How to Cite

CHADZA, A. R. S.; MACHESSO, L. G.; GOMUNDANHE, A. M. Evaluation practice in school daily life: a look at some schools in the city of Lichinga. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11427, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11427. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11427. Acesso em: 31 aug. 2024.