Evaluation practice in school daily life: a look at some schools in the city of Lichinga
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11427Keywords:
assessment, learning, school routineAbstract
This article aims to understand the practice of learning assessment in the day-to-day of the school, in a brief look at some secondary schools in the city of Lichinga. This is a qualitative research and for data collection, was chosen the semi-structured interview technique which was administered to five teachers who teach in secondary schools in the city of Lichinga, Niassa Province, Mozambique. The results obtained show the persistence of a characteristically classifying assessment, decontextualized to teaching and carried out disconnected from the teaching and learning process and which does not impact the intended teaching results.
Downloads
References
CAMPOS, Rita Mascarenha. Avaliação do ensino e da aprendizagem: Conceitos, concepções e contextualização histórica. Monografia - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. 2005.
MOÇAMBIQUE, Diploma Ministerial n.º 59/2015, de 24 de Abril. Que aprova o Regulamento Geral de Avaliação do Ensino Primário, Ensino Secundário Geral e Alfabetização e Educação de Adultos. Boletim da República, Maputo, 24 de Abril de 2015.
GOMUNDANHE, Almeida Meque. Avaliação diagnóstica no ensino superior e suas implicações no trabalho docente. Tese (Doutoramento em Inovação Educativa) - Faculdade de Educação e Comunicação da Universidade Católica de Moçambique. 2020, 269f. Nampula, 2020.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez Editora. 2002.
MANZINI, Eduardo. A entrevista na pesquisa social. Didática. v. 26/27, p. 149-158, São Paulo, 1991.
MEDEIROS, Elisete Batista da Silva. Avaliação como processo de qualidade na educação. Facesi em Revista. 2009. p. 1-11.
MORAES, Dirce Aparecida Foletto de. Avaliação formativa: re-significando a prova no cotidiano escolar. 2008, 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de educação a Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 2008.
ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica - desafios e perspectivas. 7a ed. São Paulo: Cortez Editora. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Abissalão Rafael Saimone Chadza, Leonardo Guerra Machesso, Almeida Meque Gomundanhe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.