Project-based learning: didactic possibility of implementing school gardens
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11716Keywords:
active strategies, pedagogical vegetable gardel, teaching-learning processAbstract
Project-based learning (ABPr) is an active strategy mainly characterized by encouraging student autonomy and carrying out collective activities. Based on this, the present study aimed to identify the opinions and possibilities of engaging teachers about the active strategies and use of ABPr for the implementation of school garden projects. The data were obtained from a training process with basic education teachers. The results were analyzed through content analysis. It was identified that teachers know different active teaching strategies, but they have some difficulties in using them, which are justified by the lack of support material and teacher training. Most claimed to know the ABPr, citing that it is a strategy that encourages critical thinking, collective work, creativity, respect and problem solving. For the teachers of this research, both teachers and students would support the implementation of a project using the precepts of ABPr in their school with the garden theme, which will bring important benefits to the teaching-learning process, such as encouraging the autonomy and protagonism of the teacher student.
Downloads
References
ANSCHAU, JR et al. Projeto Horta Viva na Escola. Ciência e Natura, n.40, p.148-155, 2018.
BACICH, L.; HOLANDA, L. STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Porto Alegre: Penso, 2020.
BANDEIRA, D. P. Práticas sustentáveis na educação: interdisciplinaridade através do Projeto Horta Escolar. Rev. de Educação do Cogeime, v. 22, n. 43, p. 53-62, 2013.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2015.
BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Penso Editora, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018. Disponível em: <http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 07 abril 2020.
EMBRAPA. Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária. Gestão de Hortas Pedagógicas. Brasília-DF, 2020. Disponível em: < https://www.embrapa.br/e-campo/gestao-de-hortas-pedagogicas>. Acesso em: 5 de maio de 2021.
FAGUNDES, L. C; SATO, L. S.; MAÇADA, D. L. Aprendizes do Futuro: as inovações começaram. Brasília: MEC, 1999.
MARTINS, V. J.; OZAKI, S. K.; RINALDI, C.; PRADO E. W. do. A aprendizagem baseada em projetos (ABPr) na construção de conceitos químicos na potabilidade da água. Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Confresa. Revista Prática Docente. v. 1, n. 1, p. 1-10, jul/dez 2016. Disponível em: <http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/13>. Acesso em: 10 de abril de 2020.
MASSON, T. J.; MIRANDA Leila Figueiredo de; MUNNHOZ JR., Antonio Hortêncio; CASTANHEIRA, Ana Maria Porto. Metodologia de ensino: Aprendizagem Baseada em Projetos (PBL). In: Anais do XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE), Belém, PA, Brasil, 2012.
OLIVEIRA, S. L. de; SIQUEIRA, A. F.; ROMÃO, E. C. Aprendizagem Baseada em Projetos no Ensino Médio: estudo comparativo entre métodos de ensino. Rev. Bolema, Rio Claro (SP), v. 34, n. 67, p.764-785, ago. 2020.
RAASCH, U. P., MORATI, L. C. e PIMENTEL, M. C. B. Metodologias e práticas docentes: uma reflexão acerca da contribuição das aulas práticas no processo de ensino - aprendizagem de biologia. Universidade Federal do Espírito Santo. Experiências em Ensino de Ciências, v.10, No. 2, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabriele Marisco da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.