Technique and culture: human doing and the process of constitution and apprehension of social reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12686

Keywords:

technology, culture, neoliberalism and education

Abstract

The objective of this article is to present the historical-cultural theory to discuss technique and culture as dimensions of human activity present in the apprehension of social reality. It is through his technical production that man constitutes himself and, therefore, builds his cultural universe. However, the process of technical rationalization was co-opted by the capitalist production system, in this sense the specialized development of techniques is debated by different disciplines of knowledge in which concepts of general knowledge and science will be analyzed. The rationality that has guided and led human life seeks to know the relationship between the understanding of pure science and applied science. And finally, we will reflect on the technological relations in society, the main challenges that are imposed on the human being and on a culture inserted in a context of global change in the network, culminating in said cooptation in societies marked by technological advances of all kinds, making culture and way in which individuals understand the world, imprisoned by market biases and the interests of capital. The immediate result was the rise of a predatory mentality that sees the other as a competitor to defeat and the environment as an opportunity to extract resources that will be turned into financial advantages, as if this attitude were the only way to be in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Sara de Dias, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Brasil

Doutora em Psicologia pela UFSC. Docente na Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Líder do grupo TASS. Contribuição de autoria: fundamentação teórica,

Pedro Moreira da Silva Neto, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Brasil

Doutorando em Educação pela Universidade Nacional de La Plata. Professor Voluntário do Grupo TASS, e do Projeto de Extensão TUTOR. Contribuição de autoria: Discussão e argumento. 

Christopher Nascimento Santos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Brasil

Mestrando em Tecnologia e Sociedade pela UTFPR. Psicólogo da FAS- Fundação da Ação Social, da Prefeitura de Curitiba. Participante do  Grupo TASS. Contribuição de autoria: Argumento e considerações finais. https://lattes.cnpq.br/7028441416074004

References

CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1999.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo, Boitempo, 2016.

ENGELS, Frederic. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem (1876). Revista Trabalho Necessário, 4(4), 2006. DOI: 10.22409/tn.4i4.p4603.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 1997.

HARVEY, David. A loucura da razão econômica: Marx e o capital no século XXI. São Paulo, Boitempo, 2018.

HUI, YUK. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020.

KANT, Immanuel. Resposta à questão: o que é o esclarecimento? Cognitio, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 145-154, jan./jun. 2012. (tradução do original Berlinische Monatsschrift. Dezember-Heft 1784. S. 481-494).

MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial: O homem unidimensional. 4 ed. Rio de janeiro: Zahar, 1979.

VYGOTSKY, Lev Semenovich; COLE, Michael. Mente na sociedade: desenvolvimento de processos psicológicos superiores. Editora da Universidade de Harvard, 1978.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Psicología del arte. Buenos Aires: Paidós, 2008.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue, 2007.

VYGOTSKY, Lev Semenovich Obras Escogidas, Tomo IV, Paidología del Adolescente, 2012.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. La psicología infantil. Obras Escogidas, Tomo V. Madrid: A. Machado Libros S. A, 2013

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Vygotsky’s Notebooks, a selection, Singapore: Springer Nature, 2018.

Published

2023-06-02

How to Cite

DIAS, M. S. de; SILVA NETO, P. M. da; SANTOS, C. N. Technique and culture: human doing and the process of constitution and apprehension of social reality. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12686, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12686. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12686. Acesso em: 18 may. 2024.