Literacy: teaching performance and challenges in remote emergency education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.13550

Keywords:

literacy, teaching, emergency remote teaching, pandemic

Abstract

This article consists of an excerpt from the research project “Literacy in Alagoas in the time/space of Emergency Remote Teaching: scenarios and discourses” (SANTOS, 2020), which defined as its general objective to investigate literacy in the time/space of emergency remote teaching ( ERE) in Alagoas in/post pandemic with a focus on political-pedagogical scenarios and the speeches of literacy teachers. Quantitative data collected in the municipalities of Maceió and Arapiraca, both located in the State of Alagoas, were analyzed. The results indicate that most of the teachers who participated in the research intervened in the ERE in literacy classes. In addition, it is clear that for respondents, remote classes can be considered as a compromise solution, also indicating that they had reasonable preparation for the ERE. The challenges include the difficulties in getting students to participate in classes. Regarding didactic alternatives, the data show that different strategies and digital platforms were used, noting that most professors had access to the internet and technological tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrezza Sibelly Soares Mendes, Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Graduanda do Curso de Pedagogia na UFAL (Universidade Federal de Alagoas), bolsista no PIBIC e participante do Grupo de Pesquisa GELLITE.

Contribuição de autoria: autora.

Adriana Cavalcanti dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Pós-Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto - Portugal, sob supervisão da Professora Catedrática Carlinda Leite (2018-2019). Professora Adjunta da Universidade Federal de Alagoas. É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didáticas de Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE).

Contribuição de autoria: autora.

References

BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: EdiÁıes 70, 2009.

BRASIL. Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376.

COLELLO, S. M. G. Alfabetização em tempos de pandemia. São Paulo. 2021

EM REDE, A. Alfabetização em Rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19- Relatório Técnico (parcial). Revista Brasileira De Alfabetização, v. 13, 185-201, 2020.

FERREIRA, C. R. G.; MICHEL, C. B.; NOGUEIRA, G. M. O “novo normal” no cotidiano das escolas: desafios para alfabetização na perspectiva de duas professoras. Revista Linhas. Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 112-139, jan./abr. 2022.

GATTI, B. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber livro, 2005

MAINARDES, J. Alfabetização em tempos de pandemia. Rio de Janeiro: Fórum Estadual de Alfabetização do Rio de Janeiro: VW Editora, 2021.

SANTOS et al. Alfabetização no Ensino Remoto Emergencial em Alagoas:. Cotejo de um tempo e espaço praticado. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes. Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: resultados de uma pesquisa em rede [recurso eletrônico]. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2022.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LÚCIO, M. P. B. Metodologia de Pesquisa. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SOARES, M. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e a escrever. 1º ed. São Paulo: Contexto, 2020

VALENTINI, V.; VIÉGAS, B. Tecnologia e docência na pandemia: das margens ao centro da disputa pela autonomia. In: MENDONÇA, M.; ANDREATTA, E.; SCHLUDE, V. (Orgs.). Docência pandêmica: práticas de professores de língua(s) no ensino emergencial remoto. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.

Published

2024-01-15

How to Cite

MENDES, A. S. S.; SANTOS, A. C. dos. Literacy: teaching performance and challenges in remote emergency education. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e13550, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.13550. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13550. Acesso em: 24 aug. 2024.