Quality of teaching at the Instituto Superior de Sciences of Education of Cabinda and professional insertion of mathematics teaching graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.13778

Keywords:

quality of teaching, mathematics teaching, professional insertion of graduates

Abstract

This article analyzes the concept of Quality from the teaching point of view in the Degree in Mathematics Teaching at the Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED) in Cabinda. Throughout the research, a problematic situation was encountered that has caused inconvenience to students on this course. This situation gave rise to the following scientific problem: How to contribute to improving the Quality of Teaching for students on the Degree in Mathematics Teaching at the Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda? The objective of the research was to contribute to improving the Quality of Teaching at ISCED in Cabinda. The methods used in this research were: theoretical, empirical and mathematical. The techniques used as data collection instruments were: the questionnaire and the interview; These instruments allowed us to analyze the following aspects: organization of curriculum plans, creation of technical-material teaching conditions, laboratories for the courses taught at the institution; teaching staff, the entry of students into higher education, scientific research, ISCED's cooperation with other higher education institutions and Universities at national and international level, insertion of graduates into the job market, etc. However, the ISCED of Cabinda-Angola needs an infrastructure from scratch, create conditions to contribute to improving the Quality of Education and create a partnership with the Provincial Delegation of Education, Science, Technology and Innovation of Cabinda, in order to facilitate insertion of Mathematics Teaching course graduates into the job market.

KEYWORDS: Quality of Teaching, Mathematics Teaching and Professional Insertion of Graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos João Pucuta, Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda - Angola

Doutor em Ciências Pedagógicas pela Universidade de Ciências Pedagógicas Enrique José Varona, Cidade de Havana (2016). É professor Auxiliar, efetivo a tempo integral no Instituto Superior de Ciências da Educação em Cabinda.

Bonifácio dos Santos Luemba, Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda - Angola

Mestre em Metodologias de Ensino, integrado pelo Instituto Superior de Ciências da Educação. É funcionário efetivo no Instituto Superior de Ciências da Educação em Cabinda.

References

AMANTE, M. J. A avaliação da qualidade no ensino superior: uma proposta de indicadores de qualidade docente. Tese de doutoramento. Coimbra. 2007

BAUMAN, Z. Sobre Educação e juventude. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BEISIEGEL, C. R. A política de educação de jovens e adultos analfabetos no Brasil. Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Tradução. Petrópolis: Editora Vozes, 2005. Acesso em: 15 set. 2023.

BRAMMING, P. An Argument for Strong Learning in Higher Education. Quality in Higher Education, n.º 13(1), pp. 45-56. 2007

CUNHA, E. Autismo e Inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 3ª Edição. Rio de janeiro: Wak Ed. , 2011, p. 20

GARCIA, J. M. e Gutierrez, R. Inserción Laboral y Desigualdad en el Mercado de Trabajo: Cuestiones Teoricas, Revista Española de Estudios Sociologicos (REIS) nº 75, pp. 269-293. 1996

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4ª Edição, São Paulo. 2002, p. 41

Guia Teórico para Decisores. 2010.

LEITE, C.; FERNANDES, P. Avaliação, qualidade e equidade. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 19, n. 2, p. 421-438, 2014.

MIRANDA, G. L. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 03, pp. 41-50. 2007.

OCDE. As escolas e a qualidade, Rio Tinto, Coleção Biblioteca Básica de Educação e Ensino, Edições Asa. 1992

PETERSON, P. D. O papel da universidade para uma Angola melhor. Revista de Ciências da Educação e Estudos Multidisciplinares. ISCED de Luanda. N.º7 Julho/Dezembro 2º11, pp.83-89.

RONCAGLIO, S. M. A relação professor-aluno na educação superior: a influência da gestão educacional. 2004.

SANTANA, A. P. Surdez e Linguagem: aspectos e implicações neurolingüísticas. São Paulo: Plexus, 2007

SANTOS, M. B. Inserção no Mercado de Trabalho e Formação Profissional. Vieira, F. Para uma visão transformadora da supervisão pedagógica. Revista Educação e Sociedade, 2009, p.106.

SILVA, M. W. e BALZAN, N. C. Universidade corporativa: (pré-) tendência do Ensino Superior ou ameaça?. Avaliação: Revista de Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 12, n. 2, p. 233-256, jun. 2007, p. 234

TOMAÉL, M.I. Redes sociais, conhecimento e inovação localizada. Inf., Londrina, v. 12, n. esp., 2007

UNICEF. Defining Quality in Education. Documento apresentado no Grupo de Trabalho Internacional de Educação, Florência, Itália, Junho, 2000.

UNESCO. Educação de qualidade para todos. 2007

VENÂNCIO, I. M. e Otero, A. G. Eficácia e qualidade na escola: guias práticos, Edições ASA, Porto. 2003, p. 64

AS LEIS

Decreto Executivo nº 427/17 artigo 1º. Criação do Curso de Mestrado em Ensino da Matemática, no Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda.

Decreto Executivo nº 468/17 artigo 1º. Criação do Curso de Mestrado em Metodologias de Ensino, no Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda.

Decreto Executivo nº 635/22. Criação do Curso de Mestrado em Metodologia do Ensino de Línguas, na Especialidade de Língua Portuguesa no Ensino Secundário, no Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda.

Published

2024-02-21

How to Cite

PUCUTA, M. J.; LUEMBA, B. dos S. Quality of teaching at the Instituto Superior de Sciences of Education of Cabinda and professional insertion of mathematics teaching graduates. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e13778, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.13778. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13778. Acesso em: 21 nov. 2024.