A study on education in Bagé in redemocratization period from the DeFato newspaper (1986-1987)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.13787

Keywords:

education, history of Brazil, history of education, press history

Abstract

This scientific article, located in the field of History of Education, will present the results obtained through the master's thesis “It's time to fight! The history of public education in Bagé from the pages of Jornal DeFato (1986-1987)”, developed in the Postgraduate Program in Teaching, at the Federal University of Pampa (Unipampa) – Campus Bagé. To do this, we will contextualize how we arrived at our source, present the methodologies and make visible many important issues for the study that we developed between 2021 and 2022. In this way, through this work, we will be able to understand that DeFato helps to establish complex analyzes on the educational clashes occurred in Brazil during the founding of the New Republic (1985-current), corroborating the understanding of the existing political situation at the time.

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Author Biographies

Matheus Rodrigues dos Santos, Universidade Federal do Pampa - Brasil

Graduado em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa, pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus Bagé - RS; mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino, da Unipampa, e realiza pesquisa na área da História da Educação.

Contribuição de autoria: escrita do artigo.

Alessandro Carvalho Bica, Universidade Federal do Pampa - Brasil

Diretor da UNIPAMPA (Gestão 2021-2025), Campus Bagé. Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2014); Professor da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA); Docente Permanente no Programa de Mestrado Acadêmico em Ensino (PPGMAE/UNIPAMPA/Bagé).

Contribuição de autoria: escrita e revisão do artigo.

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Published

2024-01-15

How to Cite

SANTOS, M. R. dos; BICA, A. C. A study on education in Bagé in redemocratization period from the DeFato newspaper (1986-1987). Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e13787, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.13787. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13787. Acesso em: 17 may. 2024.