What does the curriculum for early early education want? An analytical management of curricular policy documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14112

Keywords:

curricular documents, child education, curriculum policy

Abstract

In this investigation, an analysis of curricular documents for Early Childhood Education was carried out, namely, the National Curricular Reference for Early Childhood Education – RCNEI (1998), the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education – DCNEI (2009), the National Common Curricular Base – BNCC (2017) and its discursive engendering constitutive of curricular policy. Such documents demarcated the context of Early Childhood Education by crossing their discourses and which do not carry within themselves a continuous line of their meanings, but reveal the continuities, ruptures, links and intertwinings of this curricular compound. When diagramming the curriculum policy through the documents, the RCNEI, the DCNEI and the BNCC, it was noticed that each one was prepared under the strong influence of the historical context. The knowledge that is discussed about children and their childhood from the RCNEI is the same that envisions Early Childhood Education as a preparatory stage for schooling. In the analysis of the DCNEI, the idea of ​​Early Childhood Education is perceived as a stage that provides means to progress in work and subsequent studies. The BNCC, on the other hand, brings ruptures to the curriculum policy for Early Childhood Education, as what is in dispute in the curriculum is evident in the establishment of skills management and content fixation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilmara Santos de Jesus, Secretaria Municipal de Educação de Ituberá, Bahia - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente da Educação Infantil na Secretaria Municipal de Educação de Ituberá, Bahia.

Contribuição de autoria: escrita do artigo

Reginaldo Santos Pereira, Universidade Estadual do Sudoetes da Bahia - Brasil

Doutor em Educação (UFSCar). Professor Titular do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (DCHEL) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Grupo de Pesquisa: Infância, Educação e Contemporaneidade (GPIEC).

Contribuição de autoria: escrita do artigo.

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Educação Infantil no Brasil: situação atual. Brasília: MEC/SE/DPE/COEDI, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CEB. Parecer CEB n. 22/98. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE /CEB n. 20, de 11 de novembro de 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Propostas Pedagógicas e Currículo em Educação Infantil: um diagnóstico e a construção de uma metodologia de análise. Brasília, DF: 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC/SEB, 2017.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Infâncias e maquinarias. Rio de Janeiro: DP & A, 2002.

CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Análise do discurso das diretrizes curriculares nacionais de educação infantil: currículo como campo de disputas. Educação. Porto Alegre, v. 38, n. 3, set./ dez. 2015. Disponível em: http://www.revistaseletronicas.pucrs.br> Acesso em: 11 de set. 2022.

CERISARA, Ana Beatriz. O Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil no contexto das reformas. Revista Educação & Sociedade, v. 23, n. 80, p. 326-345, 2002.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação infantil como dever do estado. In: ABRAMOWICZ, Anete; HENRIQUES, Afonso Canella (Orgs.). Educação Infantil: a luta pela infância. Campinas, SP: Papirus, 2018.

LISBOA, Carla; QUILLICI, Armindo; PRADO, Mariana do. A concepção de infância presente no Referencial Curricular Nacional da Educação Infantil – RCNEI. X Seminário Nacional do HISTEDBR. UNICAMP, 2016.

LOPES, Alice Cassimiro; MACEDO, Elizabeth. Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas. Roteiro, Joaçaba, v. 46, jan./dez. 2021.

RESENDE, Haroldo de. A infância sob o olhar da Pedagogia: traços da escolarização na Modernidade. In: RESENDE, Haroldo de (Org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

ROSEMBERG, Fúlvia; CAMPOS, Maria Malta, FERREIRA, Isabel. M. Creches e pré-escolas no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 85, p. 81–82, 1993. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/955. Acesso em: 23 jun. 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Das teorias tradicionais às teorias críticas. In: Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidades, neoliberalismo e educação. In: CASTELO BRANCO, Guilherme; VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault: filosofia e política. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2024-01-15

How to Cite

JESUS, G. S. de; PEREIRA, R. S. What does the curriculum for early early education want? An analytical management of curricular policy documents. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e14112, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.14112. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/14112. Acesso em: 17 may. 2024.